“Familiaritat, vinculació i estima” Anna Rigat

Fa anys que l’Anna segueix creixent dins l’Escola Pia. Deixant a un costat la seva etapa escolar, ara hi forma part d’un manera professional. Ajudar a fer aparèixer somriures als alumnes, acompanyar-los i intentar que tinguin un present i un futur millor és la seva especialitat.

Si et dic “Escola Pia”, què és el primer que et ve al cap?

Sento que una part de la meva identitat, dels meus amics i amigues i del meu creixement, personal i professional, estan clarament influïts en base a l’Escola Pia i els seus valors. És un referent per a mi.

Com comença el teu vincle amb l’Escola Pia?

El meu pare ja havia estat alumne de l’Escola Pia. Posteriorment, hi vam anar els meus germans i jo des de P3. Puc dir que pràcticament he estat tota la meva vida vinculada a l’escola Pia, d’alguna o altra manera.

M’expliques un record o anècdota del teu pas per l’escola?

Formo part de la primera promoció a realitzar l’ESO, quan encara la majoria d’escoles i instituts d’Olot feien el BUP i COU! Una prova experimental, que ara amb la distància, penso que reflecteix aquest esperit innovador propi de la institució Escola Pia.

Consideres que els teus professors van estar i han estat un suport per a tu?

Tinc un record formidable de la majoria d’ells. Alguns dels que van ser els meus professors, actualment són companys de feina per qui sento un gran afecte i admiració!

Quines tres paraules creus que descriuen el teu pas per l’Escola Pia?

Familiaritat, vinculació i estima.

Un cop acabada l’etapa escolar, vas continuar formant-te? Què vas estudiar?

Vaig estudiar la llicenciatura de Pedagogia, la de Psicologia i posteriorment vaig realitzar un Màster en Avenços en la Clínica Psicoanalítica en la infància i l’adolescència.

Ja havies acabat l’escola, però continuaves mantenint el vincle amb l’Escola Pia? Exacte! A nivell personal fins abans de la pandèmia vam mantenir els sopars de promoció de 4t d’ESO. Això són una bona colla d’anys! I a nivell professional, una vegada acabats els estudis, hi col·laborava com a psicòloga externa que treballava amb alguns alumnes de l’escola.

A què et dediques actualment?

Actualment, combino diversos àmbits: el de psicopedagoga a l’Escola Pia, psicoteràpia privada amb infants i adolescents i col·laboro com a professora amb el Màster de Psicopedagogia de la UOC.

En què consisteix la teva feina dins l’Escola Pia?

En portar a terme accions de suport psicopedagògic que contribueixin al desenvolupament i a l’orientació de l’alumnat per assolir un millor creixement personal, acadèmic i social. També, facilitar estratègies d’atenció a la diversitat per al professorat en el treball del dia a dia i alhora en donar resposta a les sol·licituds d’ajut de les famílies.

Treballes en dues Escola Pia diferents (Olot i Salt). Són dues realitats diferents, però trobes que tenen un mateix tarannà?

Exacte, dues realitats socioeconòmiques pràcticament invertides, però amb una mateixa finalitat com a professionals: acompanyar, respectar, ajudar, col·laborar, confiar…

Què és el que més t’omple de la teva feina?

Ajudar a fer aparèixer somriures en els alumnes. Malgrat les realitats més o menys complexes dels infants, poder estar present, disponible i intentar que tinguin un present i un futur millor. Si en alguns casos a través del treball en xarxa i interdisciplinari ho aconseguim, és magnífic.

A més a més de la teva vocació, tens un altre projecte entre mans. Com neix la iniciativa d’escriure un llibre?

Sí! He escrit un conte per prevenir els abusos sexuals i altres maltractaments infantils, que si tot va bé, es publicarà abans d’acabar aquest curs escolar. Apareix del desig de poder tenir més recursos per prevenir els abusos i poder dur a terme una educació afectiva i sexual fonamental des de l’inici de l’escolarització. Només que el conte serveixi per evitar un abús sexual, ja haurà valgut la pena. Sovint a les escoles parlem de la detecció precoç, però també és important no oblidar la prevenció primària.

Quina és la teva motivació a l’hora de tractar un tema tan delicat?

Justament, deixar de silenciar un greu problema que segons l’OMS pateixen un de cada 5 infants. Visibilitzar una realitat que sovint s’emmascara, ajuda perquè els adults ens responsabilitzem per prevenir qualsevol abús.

Que significa per a tu, avui dia, Escola Pia?

Per a mi, Escola Pia significa confiança. També em suggereix interès genuí en consolidar una educació respectuosa, en transformar les mancances especialment dels col·lectius més vulnerables en oportunitats i, en oferir als infants un espai segur on aprendre, relacionar-se i créixer amb dignitat i il·lusió.