L’Eric i en Guille són dos farmacèutics que es van conèixer estudiant la carrera de farmàcia a la Universitat de Barcelona. En Guille és antic alumne de l’Escola Pia Sarrià i tots dos han creat un projecte solidari: The Hendings. Es tracta d’una iniciativa que pretén acostar productes farmacèutics a llocs recòndits del món. L’any passat ja van tenir una experiència a Madagascar i ara estan fent els preparatius per poder anar al Marroc.

Per què neix The Hendings?

Guille: Després d’acabar la carrera teníem la necessitat de descobrir què podíem fer, no tant de manera personal i professional, sinó que teníem curiositat per saber què podíem fer més enllà, per ajudar a qui més ho necessiti. Ens plantejàvem obrir una fundació, una ONG…

Eric: Els dos tenim en comú el fet que ens agrada molt viatjar i que som farmacèutics així que vam veure clar que el millor que podíem fer era crear un projecte que vinculés aquestes dues accions.

Això es transforma en portar medicaments a altres països?

Eric: No només portar medicaments i productes sanitaris com gases, topiònic o altres materials de primers auxilis. De vegades és igual o més important acostar la part de prevenció i informació higiènico-sanitària. Acostar, a persones que no hi tenen accés, protocols que no coneixen.

Guille: Amb l’experiència de l’any passat a Madagascar vam descobrir un cas molt curiós: va haver-hi un contagi de Tifus molt fort i els medicaments es van exhaurir. Això vol dir que molta gent es va quedar sense tractament, però vam saber que molta gent que sí que havia aconseguit medicació va ser pensant-se que era . Això a diferent escala també passa aquí, no només en països en vies de desenvolupament.

Aquest any anireu al Marroc a iniciar el vostre projecte de la mà de l’entitat solidària Uniraid.

Eric: Si, Uniraid és una organització sense ànim de lucre que organitza raids solidaris i ens facilita fer tot aquest projecte. És una manera d’entrar en un país que encara no coneixem i que ens permet començar la nostra iniciativa amb certes comoditats: Un seguiment, seguretat, suport en cas que necessitem ajuda tècnica… Anirem amb un cotxe molt preparat, però segur que ens trobarem amb situacions complicades i Unraid ens ho posa fàcil.

Guille: Aquest primer cop ho farem a través d’ells, però volem fer créixer aquest projecte d’atenció farmacèutica pel nostre compte.

En què consistirà el viatge al Marroc?

Eric: Del 14 al 24 de febrer estarem visitant aldees a través d’un recorregut, coneixerem el país. Ens tocarà dormir al desert i a altres llocs recòndits, o sigui que serà tota una aventura, però per allà on passem tenim l’objectiu de poder acostar tot el material que portarem al cotxe a persones que d’altra manera tindrien molta dificultat per accedir-hi.

Quins són els requeriments per participar d’aquest projecte?

Guille: Ser estudiant, comptar amb un cotxe adaptat a les característiques del terreny i dur un mínim de 40 kg de material solidari. És una manera d’atraure a gent que vulgui fer un tipus d’activitat solidària.

En quin procés del projecte us trobeu?

Eric: Tenim cotxe! Hem tingut molta sort perquè ens han ajudat molt a arreglar un cotxe antic que vam haver de comprar per Wallapop, però estem buscant finançament per poder aconseguir la resta de material farmacèutic i de prevenció.

També tenim planejat fer una mica de merchandising amb unes samarretes que vendrem aviat.

Guille: Anem picant portes. La idea és ensenyar el nostre projecte el màxim que puguem i aconseguir cobrir les despeses. A Madagascar vam posar nosaltres els recursos econòmics, però el nostre objectiu és poder recuperar les despeses que ara tinguem.

Per què fora i no a casa?

Guille: Ens encantaria que més endavant el projecte The Hendings tingués recorregut a Catalunya, segurament amb un altre format. Aquí també hi ha molta desinformació mèdica, molta gent que consumeix més fàrmacs dels que toca i falta consciència en la prevenció. Però d’altra banda, creiem que hi ha molts joves que poden compartir aquesta motivació de viatjar i descobrir noves realitats a la vegada que poden fer arribar mètodes de prevenció i medicaments.

No hi ha projectes per a farmacèutics a escala internacional?

Eric: N’hi ha, però el sector no hi està acostumat. Les universitats faciliten a arquitectes projectes solidaris arreu del món: anar a construir escoles o hospitals. El mateix passa amb altres col·lectius com els metges, educadors, etc. Però la nostra sensació és que després de fer les pràctiques els estudiants de farmàcia “es tanquen al laboratori” i poc més. L’experiència internacional és important avui dia. El món canvia i la universitat està canviant. Això és important.

Com us imagineu el projecte d’aquí a uns anys?

Guille: A curt termini ens imaginem noves actuacions a altres països. Senegal és un país candidat que ens estem plantejant. Però a mitjà i llarg termini ens imaginem fins i tot que la facultat de farmàcia pogués acollir aquest projecte i que, fins i tot, sumés crèdits als estudiants que vulguin sumar-se a The Hendings.