La Rita és alumna de 5è de primària de l’Escola Pia Igualada. A la vegada, també és la representant del Consell d’Infants d’Igualada d’UNICEF.

El passat dia 21 de maig, la Rita va participar, juntament amb altres infants i joves d’arreu de l’estat a la quarta sessió del Cicle de Participació Online que organitza UNICEF.

Durant la sessió, els infants i joves, van poder comentar les seves propostes i necessitats sobre “el postdesconfinamiento”.

Com et vas animar a participar?

Ens va arribar l’opció d’apuntar-nos-hi voluntàriament, però no teníem molt clar què hauríem de fer. Però quan ens van dir que ens reuniríem amb més gent, això em va fer animar-me.

Després vam fer una primera trucada per conèixer-nos i fer-nos preguntes i ja em vaig acabar d’animar. Hi havia nens i nenes de diferents llocs, més grans, més petits i vam fer amistat!

L’experiència va ser molt divertida perquè la moderadora ens anava fent preguntes però al final de la ponència, també vam respondre preguntes que altres nens i nenes havien anat fent a través del xat durant tota la sessió.

Què en penses sobre que els adults us demanin la vostra opinió?

Jo crec que està bé, perquè moltes vegades el que passa, aquí i a tot el món, és que sempre es demana l’opinió als adults. Barrejar-ho una mica, faria que tinguéssim una mica l’opinió de tots perquè no tots pensem igual. Per exemple, ara amb tot això de les fases, només decideixen els adults, i que els nens i nenes puguem participar en això fa que puguem dir la nostra opinió.

Quin punt de vista creus que podeu aportar els nens i nenes?

Moltes vegades passa que els nens i nenes tenim més imaginació. Els nens i els adults som molt diferents tot i que tots els adults han sigut nens. Quan ets un nen et passen moltes coses, perquè estàs creixent i quan ens demanen la nostra opinió els hi podem explicar el que nosaltres pensem.

Quin tipus de preguntes us feien?

Sobretot parlàvem sobre quan s’acabés el confinament. Què faríem? Val parlar sobre quines eren les primeres coses que voldríem fer. Tots coincidíem que tots ens volíem reunir amb els amics en un espai lliure. Teníem en comú que tots volíem estar amb els amics i familiars en espais lliures. Seria molt divertit després de tant de temps tornar-nos a veure.

Una pregunta que va interessar molt va ser que faríem per seguir mantenint l’ecologia.

Ara, amb això del confinament, ha baixat molt la contaminació, i és una de les coses que més ens preocupava.

Rita, que és el que més estas aprenent?

Sobretot és una oportunitat per fer algo que t’agrada. I també bastanta adrenalina perquè no parem ni un segon i això m’agrada molt! Estic aprenent que hi ha molta gent diferents, de molts llocs, nens i nenes més grans i més petits i que hi ha opinions molt diferents però sobretot moltes similituds.

També vam parlar amb la Marta Rico, la mare de la Rita:

Què en penses de la creació d’espais de participació infantil?

És una iniciativa que jo la trobo molt necessària amb certs àmbits. Perquè els nens i nenes es puguin expressar o donar idees. De vegades tenen idees i propostes que són molt interessants. O que puguin expressar les seves vivències, com ells viuen les coses.

No només és el que ells puguin aportar, sinó que també és el que ells viuen i experimentar durant aquest consell. Veure que hi ha aportacions d’altres de diferents àmbits, orígens, condicions, qüestions de gènere. El que ells experimenten també els ajuda a ser més persona.

A través d’aquest enllaç, podreu veure la intervenció de l’alumna de l’Escola Pia.