Adhara: deu anys d’educació en el lleure

//Adhara: deu anys d’educació en el lleure

El febrer de 2018 va néixer l’escola adhara, “per donar resposta a les necessitats formatives dels monitors i monitores de Colònies Jordi Turull” afirma Maira Ferrer, d’aquesta entitat. Recordant aquests origens, la Maira explica “que va ser una idea de’n Carles Gil, escolapi, per no anar a buscar fora de casa la formació que podíem oferir des de dins i també oferir-la a tots els esplais o agrupaments vinculats a l’Escola Pia. Ja que som experts, fem-ho!”. Aquesta decisió es va prendre amb el recolzament de Serveis Educatius, que organitzava Colònies d’estiu, Colònies a Pineta…

Adhara va ser registrada com l’escola 43 d’educació en el lleure a Catalunya a la Secretaria de Joventut. Què la feia diferent de la resta d’opcions? “Volíem que partís de l’estil metodològic de l’Escola Pia, que incorporés a l’essència del lleure el seu ideari. Volíem fer una formació més a mida, específica per a nosaltres. Segurament, compartim trets amb aquelles escoles de lleure que parteixen del món del voluntariat i del lleure, com la Pere Tarrés o la Fundació Esplai, però no a les que neixen en l’àmbit més empresarial” contesta la Maira.

En aquests deu anys, adhara ha crescut i molt. a la primera oferta formativa per a monitors i directors de lleure, s’han sumat altres propostes ben diferents, tot i que sempre amb un vincle amb l’educació o el lleure. “Formem part del Pla de Formació del Voluntariat i això ens ha permés entrar a les escoles per oferir el curs d’iniciació al voluntariat que s’imparteix al Batxillerat, així com la formació de monitors MOU-TE o de voluntariat de la Fundació Educació Solidària” ens explica la Núria Martínez, que també treballa a adhara. A més, des de fa un temps, “fem formació dels delegats i delegades de les escoles i hem engegat un projecte de Dinàmiques de Grup, colònies escolars a Pineta, activitats d’un dia o projectes puntuals com tallers sobre xarxes i bulling” afegeix. L’escola també ofereix el títol de Manipulador d’aliments i el de Primers Auxilis i ús del desfibrilador. “Una de les darreres novetats seria ARRELA’T (formació on line per a monitors i monitores de menjadors i extraescolars), que recull i es basa en els valors de l’Escola Pia, en el seu Manual de Protecció al Menor i Estil Metodològic” completa la Núria. “Més enllà de les nostres formacions, cal explicar que també treballem a demanda per les institucions de l’Escola Pia. És el nostre principal client i encara li podem oferir moltes coses. Hi ha espai per créixer!” comenta l’Alba Girbau, gerent de Lleure Jordi Turull.

Qui fa possible totes aquestes propostes? Com explica la Maira, “partint de la història, van començar uns formadors, molt vinculats a Colònies Jordi Turull com a monitors o antics monitors. A ells els hi debem que van començar a donar cos a la nostra proposta, a partir dels cursos per a monitors i directors de lleure” recorda la Maira. La Núria afegeix que “ara estem fent un camí i el cos docent ho reflexa. Tenim gent amb experiència en el món del lleure, gent llicenciada i professionals amb llarga experiència i més específica.” La Maira assegura que “són moltes les persones que han donat cos, com deia, i qualitat, que han adaptat els continguts de la nostra oferta a les noves necessitats, a la tecnologia…” I l’Alba comenta que “molts d’ells, dels formadors adhara actuals o antics, tenen vinculació amb l’Escola Pia. Són mestres o professors”. Aquest equip el completen quatre treballadors contractats.

Què fa importants aquestes formacions? La Núria diu que per a ella, “m’agrada el que diuen els alumnes en la valoració de les nostres formacions. Aquí aprenen coses que els serviran per tota la vida, coses que no aprenen a l’escola” i la Maira senyala que “el que aquí s’apren va lligat a les competències que es treballen a les escoles. La nostra formació no està al currículum però es podria incloure! Temes com la resolució de conflictes o el treball interdisciplinar són cada cop més presents a l’aula formal” . L’Alba completa dient que aquest seguit de competències i valors que es treballen al món del lleure “intentem apropar-los, en temps i espai, a la formació reglada. El nen que marxa de Colònies a l’estiu apren una sèrie de coses. Volem que ara, al gener i a l’aula, tots ho puguin aprendre. Hi ha competències transversals que t’ajuden a viure. L’educació formal va cap aquí. El lleure directament és aixó!”.

 

 

2019-01-14T13:38:24+00:00