Vespres Científics, una manera diferent de viure els divendres!

//Vespres Científics, una manera diferent de viure els divendres!

Arriba el divendres a la nit. Sabatilles, una pizza, un bon llibre o una bona pel·li… i comença el cap de setmana. O, per què no, atrevir-se amb una activitat diferent, un punt inclassificable –diversió o aprenentatge? Ciència o màgia?- i en companyia?

Grups de nens i de joves, amb els seus pares, i acompanyats per la Marta Segura i el pare Valls, professors de l’Escola Pia Nostra Senyora i bojos per la ciència, han viscut 186 Vespres Científics durant 21 anys a la seva escola. Són uns divendres a la nit que, des del principi, tenen per objectiu “apropar la ciència a tothom (alumnes, ex-alumnes, professors, famílies i públic en general). Es  fomenta l’aprenentatge interactiu sobre els conceptes més actuals i clàssics de la ciència. Durant tot aquest temps els públics han anat evolucionant i cada vegada hi ve gent més jove. Però això no ha fet canviar l’objectiu dels Vespres ni la seva essència” ens explica la Marta.

Nou sessions temàtiques que, aquest curs 2018-2019, han tractat temes com la química de la bellesa –fabricació de cremes o pintallavis-, l’aire i el buit, el moviment, les forces i l’energia o observar objectes molt petits, entre d’altres. (Programa triptic_vc_2018-19_rev1)

La Marta ens explica que “els temes els escollim durant l’estiu.  Tenim en compte els Vespres que hem fet l’any anterior i en canviem aproximadament la meitat. Conservem aquells Vespres que han generat llista d’espera per donar una oportunitat a les persones que no n’han pogut gaudir, ja que són grups reduïts. També hi ha algun Vespre que el repetim cada any perquè és un èxit i sempre està ple. És el cas del vespre que porta per títol Molt Baixes Temperatures. En aquesta sessió es manipula nitrogen líquid a -196ºC i es veuen experiments amb fred i la manipulació del superconductor. El tema i el tipus d’experiment fa que cada any generi moltes expectatives”.

Els Vespres, tot i que passen al laboratori d’una escola, no viuen d’esquenes a l’actualitat: “Un altre criteri és mirar si hi ha alguna activitat científica durant l’any on els Vespres hi puguin participar en la seva celebració o commemoració. Aixi doncs, hem celebrat l’any Internacional de la Llum, l’any internacional de la Química i aquest any 2019 és l’any Internacional de la Taula Periòdica, així que de cara al curs vinent farem algun acte relacionat amb aquest tema. És a dir, que per organitzar els Vespres, també tenim en compte l’actualitat científica per poder parlar de temes que siguin interessants per a la societat”.

La Marta i el pare Valls ho tenen clar: “la ciència és cultura. És a dir forma part de la cultura de l’ésser humà entendre com funciona el món que ens envolta. Això vol dir que hem d’apropar aquesta cultura a tothom i per això hem de trencar algunes barreres per fer comprensibles aspectes de la ciència que de vegades són molt abstractes. Aquesta premissa és un repte per a qualsevol divulgador de qualsevol disciplina però en el cas de la ciència encara més ja que hi ha el llenguatge de les matemàtiques que és una eina molt potent per entendre la ciència però no només l’única”.

Des del rigor, miren d’aconseguir apropar la ciència, primer des dels  aspectes més qualitatius per després entrar en els aspectes quantitatius.

Els Vespres científics tenen molt de mèrit. La persona que condueix el vespre, el divulgador, no sap quin tipus de públic vindrà a cada sessió. Per això, ha de preparar experiències i explicacions que siguin asequibles per a tothom i  durant la sessió ha de modular el nivell per anar seguint les experiències.

Per a aquesta professora, llicenciada en Química, “és important que l’aprenentatge sigui vivencial, és a dir, que les persones que vinguin al Vespre puguin experimentar per elles mateixes els  fenòmens científics que són la base del coneixement. Així que durant la preparació de la sessió s’ha de pensar molt bé, que s’explica, com s’explica i quines portes deixem obertes per continuar rumiant sobre fenòmens una vegada la sessió s’hagi acabat.”

La Marta ho té clar: “les ciències experimentals són com el seu nom diu experimentals per definició. Les ganes d’aprendre-les es desperten quan som fidels a la seva naturalesa i la respectem. Si no fomentem el treball experimental, les ciències es desconnecten del món que ens envolta i és quan no les entenem.”

L’any vinent arribarem a la 22a edició. Algú s’hi apunta?

2019-06-04T17:10:27+00:00