Sargantanes, Dimonis i Pirates conquereixen l’hort de Benallar

/, Papers, Social/Sargantanes, Dimonis i Pirates conquereixen l’hort de Benallar

El passat 10 de maig, Sargantanes, Dimonis i Pirates van conquerir l’hort de Benallar durant tot un matí. Setanta-un nens i nenes de P4 de l’Escola Pia de Balmes, les seves tutores i quatre acompanyants, van descobrir pebrots, pastanagues i albergínies a un pas de Barcelona, guiats pels nois de tot el món que en tenen cura.

“La nostra idea era gaudir d’un dia d’excursió diferent i a l’aire lliure i lligar-ho amb l’itinerari de l’hort que estem treballant a l’escola. Volíem mostrar als nens i nenes un hort més gran que el que tenim a la nostra terrassa”, ens explica la Montse Álvarez, una de les seves mestres. Els va rebre la Maria José, la responsable d’aquell espai únic, “ella ens va explicar que hi havia uns nois que venien de fora i ens explicarien en castellà moltes coses que ells estaven aprenent sobre les plantes i que feien servir per poder treballar l’hort.” Aquells guies excepcionals, acollits per Benallar, són joves immigrants o refugiats d’entre 18 i 35 anys que estan en situació de carrer i no tenen vincles familiars. Quasi tots ells es troben en estat irregular i, per tant, en situació de gran vulnerabilitat i amb moltes dificultats d’integració en el futur.

Després de conèixer els seus acompanyants, els alumnes van fer una rotllana i van esmorzar. “Vam fer grups d’uns 12 nens/es i ens van acompanyar 3 nois per grup. La majoria eren africans. Vam fer les files amb ells. Estàvem emocionats!”, ens comparteix la Montse. Va començar la passejada per l’hort, “vam fer aturades i ells ens anaven explicant què hi havia plantat en cada lloc. Algunes de les plantes que hi havia les vam identificar perquè també les tenim a l’escola! L’hort era molt gran i maco i estava molt ben cuidat. Aquells nois ens van cuidar molt i feien un gran esforç per explicar-se en castellà. Es van fer estimar molt ràpid i tots els nens/es de seguida els agafaven de les mans”, recorda amb il·lusió. “Vam travessar un camp on podíem córrer i saltar entremig de les flors i els nostres acompanyants (al final ens vam fer amics) van tenir la iniciativa de donar-nos una floreta a cadascú. Van ser molt amables i simpàtics amb nosaltres i ho vam passar força bé. Van gaudir d’un dia fantàstic de sol”.

Abans d’acomiadar-se, la Maria Jose i el Jalal, els educadors d’aquell projecte, preparats amb un barret de pagès i un cistell, els hi van regalar una ceba i un ram de romaní que feia molt bona olor per portar a casa un detall i un record d’aquella excursió tan bonica.

Les mestres valoren com a molt positiva l’experiència, des de “la sortida a la muntanya a un lloc a prop de Barcelona on es pot respirar aire pur, el respecte pel medi ambient i l’interès que van despertar en els nens/es per la manera de plantar les plantes per arribar a fer un hort. La motivació continua a l’escola. És molt positiu que aquells nois que vénen de fora estiguin motivats no només per arribar a tenir uns aprenentatges de tres anys que els obrin més portes a tenir una feina o uns papers, sinó també el fet de sentir-se útils i responsables d’alguna cosa que els motivi amb la interacció amb els infants”. Però també els petits ho fan: “van quedar molt contents i van valorar molt la seva companyia, van aprendre a tenir paciència, a respectar les plantes, les persones i a valorar l’entorn gràcies a aquesta sortida”.

2019-05-20T14:45:56+00:00