L’inici de curs és important per a tots els alumnes: els nervis del primer dia, la inquietud de saber si farem nous amics… Tanmateix, per algunes famílies, la tornada a l’escola és una experiència que significa molt més.

La Fundació Benallar gestiona, des del 2015, cinc pisos per acollir famílies refugiades que es troben esperant la resolució de la petició d’asil. Els més petits d’aquestes famílies també han tornat a les classes aquest setembre. Alguns d’ells repetiran el centre del curs passat. D’altres, descobriran noves persones i entorns, s’aproparan a una cultura diferent.

En Jalal El Aamri, tècnic responsable del programa a Benallar, explica que és molt important la bona adaptació d’aquests infants a les seves escoles perquè sovint és “el primer pas d’integració per a moltes famílies. Aquesta és la primera institució on troben una acollida”.

Quin paper juga l’escola en la integració de les famílies?

L’escola és font d’informació, d’acompanyament, de resolució de conflictes… Però d’altres vegades es vista, per aquestes famílies, amb cert respecte, com una institució llunyana.

Per això, en Jalal les acompanya en aquesta experiència. A través de la comunicació amb els tutors, les ajuda a resoldre dubtes i a reduir dificultats de comprensió a causa de l’idioma. Però, sobretot, les ajuda a trencar amb aquesta barrera invisible que les separa d’un entorn integrador.

Dos dels infants en el seu primer dia d'escola.

Dos dels infants en el seu primer dia d’escola.