Fa 8 anys, un grup de professionals de la Fundació Servei Solidari van tenir una idea. En aquell moment, segurament, devia semblar una mica boja però… aquesta és la llavor dels canvis! “El Carles Gil era el gerent, la Maria Jose, la Mariona i jo, vam crear un projecte al voltant de Sant Jordi, del llibre i de l’ensenyament de la llengua. El llibre solidari no era una idea nova però nosaltres hi afegíem un valor important: vinculàvem la recollida i la donació econòmica per un llibre amb un projecte amb sentit” explica l’Albert Francolí, avui responsable de Recicla Cultura. La campanya vincula l’acció solidària de l’intercanvi de llibres ja utilitzats amb un projecte d’aprenentatge de la llengua, el de Formació Bàsica de la Fundació Servei Solidari, i amb un dia com és el de Sant Jordi. El llibre garanteix l’accés a la cultura i societat d’acollida, com a icone de l’aprenentatge de la llengua.

Com hi pots participar?

Si ets un particular, pots donar llibres que t’hagin agradat o hagin estat importants per a tu; pots venir a donar un cop de mà en l’organització dels materials o en les parades el dia de Sant Jordi. I sobretot, no t’oblidis de visitar-nos aquell dia! i de regalar nova vida als llibres que allà tenim.

Si ets part d’una empresa, podeu muntar allà mateix un Punt Recicla Cultura, de recollida i d’intercanvi de llibres. Des de la Fundació, et donen suport per garantir que sigui un èxit.

Si ets una escola, també pots crear un Punt Recicla Cultura, en què alumnes i docents s’impliquin.

Inicis del projecte

“El primer any s’hi van sumar quatre escoles de l’Escola Pia i teníem un parell de paradetes a la Rambla del Raval i a la Rambla Catalunya. Recordo que anàvem amb els llibres, els cartells, una tauleta plegable… amunt i avall amb un Micra d’una companya!” explica l’Albert, qui avui coordina la participació de 19 institucions educatives de l’Escola Pia, 10 universitats, 20 empreses i administracions públiques així com les dues parades pròpies de la fundació. Si calculem una mitjana de 50 voluntaris i voluntàries de totes les edats en cada punt… els números impressionen!

“En aquests vuit anys hem tingut un creixement de peticions per e mail de gent que hi vol participar així com d’empreses i universitats que s’hi impliquen de diferents maneres. Però el projecte també ha crescut perquè treballem amb les escoles a nivell pedagògic: hem posat en marxa un itinerari SUMMEM i projectes d’aprenentatge i servei. Qualsevol entitat o col.laborador pot adaptar la campanya a la seva realitat i això és una de les claus d’èxit”. L’Albert se sent orgullós d’aquesta vinculació pedagògica com també de la vinculació amb el territori: a Olot, per exemple, l’Escola Pia i diferents institucions de la ciutat s’han posat d’acord i posen per Sant Jordi, una paradeta conjunta de llibres enmig del poble.

Somnis de futur

L’ADN de Reciclacultura està fet d’il·lusió i compromís. I parlar de futur és parlar de somnis: “M’agradaria que la campanya es fes al llarg de l’any. Potser tenir una plataforma de llibre solidari? On es pogués vendre i comprar sempre. Fins i tot, per què no?, que es convertís en una manera de fer inserció laboral amb els nostres alumnes” acaba l’Albert.