“Potser viatjar no pot prevenir la intolerància, però si aconsegueix demostrar que totes les persones ploren, riuen, mengen, es preocupen i moren, pot llavors introduir la idea que si tractem d’entendre’ns els uns als altres, potser fins i tot ens podem fer amics”
Maya Angelou

 

Sovint, quan els equips educatius presentem els intercanvis a les nostres escoles acostumem a dir als nois i noies i a les seves famílies que l’objectiu d’aquests programes és millorar el nivell d’anglès, francès, alemany… I, curiosament, quan les dues parts de l’intercanvi han finalitzat, els alumnes i les seves famílies rara vegada esmenten la millora del nivell lingüístic, no perquè no hagi millorat sinó perquè es dona per fet. És clar que un noi o noia que rep un estudiant internacional a casa seva durant una o dues setmanes i que després visita la casa de la seva nova amistat internacional s’haurà de comunicar en la llengua estrangera que està aprenent: és qüestió de supervivència! Sink or swim!

El que no resulta tan evident i, tanmateix, és el que més destaquen alumnes i famílies que han passat per l’experiència, és la satisfacció d’haver superat petits reptes que abans de l’intercanvi semblaven una missió impossible: enfrontar-se a situacions inèdites i prendre decisions, esdevenir més autònoms. En paraules d’un exalumne d’intercanvi: “els intercanvis t’ajuden a aprendre mundologia”, que podem interpretar com el que la gent d’empresa ara anomena les habilitats toves, tot allò que no es pot aprendre als llibres i és essencial per viure en societat: la comprensió intercultural, el treball en equip, la resiliència, la creativitat, la perseverança…

El professorat de l’Escola Pia ens esforcem a fer classes de llengües estrangeres innovadores i significatives i els intercanvis són complements que fan possible que l’alumnat validi les competències adquirides a l’escola de manera informal. Learning by doing!

Vivim temps convulsos on la idea d’una Europa unida en la diversitat sembla trontollar i la ciutadania global, un corrent gairebé romàntic. Els nostres intercanvis són petites gotes d’aigua que poden contribuir a una millor comprensió de realitats complexes des del punt de vista cultural, religiós, polític, etc. i els nostres joves (i les seves famílies) poden esdevenir agents de canvi per fer que el món sigui una mica més sostenible. We all smile in the same language! “

Mònica Fernández Nogal
Dept. de Programes Internacionals EPC

 

L’opinió d’una educadora (Gemma Boncompte, coordinadora de 4t d’ESO i Relacions Internacionals Escola Pia d’Igualada)

 

 

ELS INTERCANVIS DE L’ESCOLA PIA DE CATALUNYA

ESCOLA DESTINACIÓ PARTICIPANTS
EP BALMES Alemanya, França, Holanda, Polònia 85
EP CALDES Alemanya 25
EP GRANOLLERS França 20
EP IGUALADA Alemanya
EP LUZ CASANOVA Alemanya 12
EP NOSTRA SENYORA Alemanya, Dinamarca 28
EP SABADELL França 30
EP SANT ANTONI França, Romania 45
EP SARRIÀ Alemanya, França, Suècia 180
EP SITGES Estats Units, França 40
EP VILANOVA Estats Units 19