“Potser viatjar no pot prevenir la intolerància, però si aconsegueix demostrar que totes les persones ploren, riuen, mengen, es preocupen i moren, pot llavors introduir la idea que si tractem d’entendre’ns els uns als altres, potser fins i tot ens podem fer amics”
Maya Angelou

Sovint, quan els equips educatius presentem els intercanvis a les nostres escoles acostumem a dir als nois i noies i a les seves famílies que l’objectiu d’aquests programes és millorar el nivell d’anglès, francès, alemany… I, curiosament, quan les dues parts de l’intercanvi han finalitzat, els alumnes i les seves famílies rara vegada esmenten la millora del nivell lingüístic, no perquè no hagi millorat sinó perquè es dona per fet. És clar que un noi o noia que rep un estudiant internacional a casa seva durant una o dues setmanes i que després visita la casa de la seva nova amistat internacional s’haurà de comunicar en la llengua estrangera que està aprenent: és qüestió de supervivència! Sink or swim!

El que no resulta tan evident i, tanmateix, és el que més destaquen alumnes i famílies que han passat per l’experiència, és la satisfacció d’haver superat petits reptes que abans de l’intercanvi semblaven una missió impossible: enfrontar-se a situacions inèdites i prendre decisions, esdevenir més autònoms. En paraules d’un exalumne d’intercanvi: “els intercanvis t’ajuden a aprendre mundologia”, que podem interpretar com el que la gent d’empresa ara anomena les habilitats toves, tot allò que no es pot aprendre als llibres i és essencial per viure en societat: la comprensió intercultural, el treball en equip, la resiliència, la creativitat, la perseverança…

El professorat de l’Escola Pia ens esforcem a fer classes de llengües estrangeres innovadores i significatives i els intercanvis són complements que fan possible que l’alumnat validi les competències adquirides a l’escola de manera informal. Learning by doing!

Vivim temps convulsos on la idea d’una Europa unida en la diversitat sembla trontollar i la ciutadania global, un corrent gairebé romàntic. Els nostres intercanvis són petites gotes d’aigua que poden contribuir a una millor comprensió de realitats complexes des del punt de vista cultural, religiós, polític, etc. i els nostres joves (i les seves famílies) poden esdevenir agents de canvi per fer que el món sigui una mica més sostenible. We all smile in the same language! “

Mònica Fernández Nogal
Dept. de Programes Internacionals EPC

L’opinió d’una educadora (Gemma Boncompte, coordinadora de 4t d’ESO i Relacions Internacionals Escola Pia d’Igualada)