Per un inici de curs emocionant

//Per un inici de curs emocionant

“De la tornada a l’escola i de com viure-la en parlem tots. El propi Departament, en l’apartat família, publica consells pràctics molt recomanables. A la nostra escola, l’Escola Pia d’Olot, n’hem afegit d’altres d’àmbit emocional. La neurociència ens diu que l’ecologia emocional és un element clau per aprendre i créixer. El que fem doncs és dedicar molt temps a aquests aspectes perquè ens assegurarà una bona acollida i un bon plantejament del curs. Previ al començament, les famílies venen a reunió i, a banda de les informacions de curs, es parla d’aquests aspectes i donem pautes o consells que podríem resumir en forma de decàleg.

• És important evitar repetir mil vegades com de bé estàvem sense anar treballar. Si noten que per a nosaltres l’únic temps on estem bé són les vacances es pot interpretar que començar a l’escola és un suplici que cal passar com es pugui. Tampoc cal veure la tornada a l’escola com un alliberament de la família que es mostra cansada de tants dies sense rutines i horaris, esperant que l’escola posi a tothom a to.

• És important no avançar-se en les emocions que ha de sentir. No cal suposar que té moltes ganes de començar perquè fa temps que no veu els seus amics o que, perquè és més gran, segur que no en té cap ganes després de l’estiu que ha passat. Cal observar i escoltar, ja ens anirà dient com se sent i el podrem acompanyar.

• Per als més grans, que potser el curs anterior va ser complicat, cal mostrar el curs com a una oportunitat de començar de nou, de deixar enrere les males experiències i mostrar la nostra filla o fill un convenciment absolut que aquest curs que comença serà el millor de la seva vida. Certament haurà d’esforçar-s’hi però que se’n sortirà, que comença de nou, que també tindrà els seus moments divertits per recordar-los tota la vida. Si podem determinar-los millor. Per exemple faràs l’intercanvi amb alumnes de París, serà una experiència que no oblidaràs.

• Els més petits porten a l’escola els tresors d’estiu. S’han anat preparant amb molta cura al llarg de les vacances, caixes boniques plenes de petxines, nines de drap, pedres de països llunyans o fotografies. Són un munt de records que en el moment de començar ens connecten família i escola. Ajuden a explicar als companys de curs el que hem viscut i el que ens agrada recordar. Tenir-los exposats a l’aula ens permet tenir un trosset de família i bons moments.

• Després de la reunió, quan ja es tenen els horaris i l’escola ha explicat els objectius del curs i quines tasques caldrà acompanyar des de casa, cal trobar un moment per organitzar-nos i és important fer-ho quan es comença. Cal parlar de tot, des de temes casolans: quan posarem els xandall a la rentadora o el dia que portarem fruita per esmorzar, com distribuirem les hores d’extraescolar i l’estudi, el nostre gimnàs. Cal fer-lo sentir partícip de l’organització familiar i alhora mostrar-li elements que ell ja ha de contemplar des d’un principi en la seva agenda personal. Tenir-ho escrit a molts nens els tranquil·litza i els dona seguretat davant la por a oblidar-se de les coses.

• En aquest moment és important afegir una activitat nova, aquella que aquell any, donat que ha crescut, ja pot fer sol. Pels més petits podria ser, preparar-se l’esmorzar, una mica més grans anar a l’escola sol un tram o tot el camí o per als més grans, preparar-se el dinar. El que és important és tenir-ne una per a cada curs i mostrar clarament que veiem que s’ha fet gran, que com a família ens organitzem i que li tenim absoluta confiança.

Ita Asparó, directora pedagògica de l’Escola Pia d’Olot

2018-10-01T14:37:07+00:00