Viure en el present, un camí per ser millors educadors i educadores

/, Papers, Pastoral, lleure i voluntariat/Viure en el present, un camí per ser millors educadors i educadores

El 12, 19 i 26 de gener, educadors i educadores de l’Escola Pia han participat en una formació d’iniciació al Mindfulness. S’emmarca en el projecte de Dimensió Interior, Emocional i Social engegat fa vuit anys en la  nostra institució. L’Anna Pujol Valls, instructora en Mindfulness Clínic, és la formadora i, en quinze hores, fa una pinzellada sobre diferents eines que ens ajuden a viure aquí i ara. Aquest viure en el present ens ajuda a ser millors educadors per als nostres alumnes i a ser-ho en millors condicions.

L’Anna va estudiar Filologia Alemanya, “res a veure amb el mindfulness!” i sempre va voler ser professora: “ vaig exercir a Secundària, a Catalunya i a Anglaterra, ensenyant anglès. Llavors vaig marxar als Estats Units. Estava en un estrès profund, per moltes raons però una d’elles era per la meva feina. Volia ser bona mare, bona parella, bona educadora… vaig acabar petant. Vaig demanar ajuda i la resposta va ser el Mindfulness. No he tornat a estar en un aula amb adolescents però penso que ara tindria més eines per ser millor professora i no estressar-me” ens comparteix.

“Als Estats Units vaig aprendre a meditar com a alumna” i això li va canviar tot, recorda. “Què vaig trobar en el Mindfulness? Una resposta a una pregunta que m’havia fet durant molts anys sobre si es podia viure millor i a la qual havia buscat resposta a través del feng shui, el reiki… sempre des del cristianisme, que és la font d’on vinc i del meu entorn familiar. Jo tenia una segurat:  jo sé que es pot viure millor, jo sé que es pot patir menys… com? La capacitat d’estar present complementa el que ja havia descobert: si estic present, si estic ara i aquí, em trec angoixa i por. D’això fa més de 10 anys”.

Ja no ha abandonat aquesta via. Aquell primer curs de dos mesos a la Facultat de Medicina de la Universitat de Massachussets, que s’impartia en un hospital, va donar-li la resposta i un nou somni: “Només tenia una idea en ment: vull fer amb altres persones, el que ha fet aquesta professora amb mi. Vull donar l’oportunitat de descobrir la pràctica d’estar en el present.  La meva professora no va fer màgia ni un miracle. No vaig veure llums ni vaig viure res de semblant a una pel·li de Walt Disney però vaig anar descobrint que podia estar més present en la meva vida i em va donar l’eina de la meditació per aconseguir-ho”. I en concret, vol apropar aquestes eines com el ioga o la meditació als educadors.

“Dues són les coses que em van atrapar: vivint en el present no hi ha perill, però a més veure que el teu cervell va canviant quan practiques la meditació i l’atenció. És una resposta científica”, assegura.

De forma voluntària, un grup d’educadors i educadores, durant tres matins de dissabte, han aprés amb l’Anna: “en 15 hores, intento fer un resum del curs oficial de dos mesos que jo vaig fer als Estats Units, en què treballàvem set eines de fer atenció al present. Intento ensenyar aquestes eines encara que no sigui de forma profunda. Amb aquestes pinzellades cadascú s’identifica amb una pràctica o amb una altra. Són fàcils, aplicables al dia a dia. Això sí, com anar al gimnàs o menjar sà, cal un compromís per aplicar-les! Si tenim motivació i compromís, podem mantenir aquestes pràctiques!”

Quines són les set eines?

Atenció al cos, atenció a la respiració, atenció a través dels sentits, moviment conscient, atenció a les emocions, atenció als pensaments, atenció a l’altre

2019-01-28T11:05:56+00:00