En Joan Arabia i la Gina Sala són alumnes de primer de batxillerat de l’Escola Pia Granollers. Des de l’assignatura de filosofia els han proposat una pregunta: La Felicitat és el fi? O és el mitjà?

Com ja és habitual els alumnes del primer curs de batxillerat de l’Escola Pia, celebren el Fem Àgora. Una trobada on els joves d’Escola Pia s’ajunten per debatre, pensar i reflexionar sobre una temàtica en concret. Enguany, aprofitant el tema que no es va poder tractar l’any passat, l’activitat els ha portat a pensar en torn al concepte de felicitat. Què és el que ens fa feliços? Què és el més important? Vivim la felicitat com una destinació, com un objectiu? O forma part del camí? Aquestes i moltes altres preguntes han hagut de contestar ells mateixos en les seves sessions de debat.

Malgrat que aquest any no s’ha pogut trobar físicament, sí que ho estan fent virtualment. La comissió organitzadora ha emparellat grups classe perquè puguin compartir les reflexions amb companys d’altres Escola Pia que encara no coneixen.

En Joan i la Gina, ens expliquen algunes de les seves reflexions:

Per què us agrada el Fem Àgora?

J: És una oportunitat per reflexionar sobre temes que normalment no ens parem a pensar. Jo penso que tots hauríem de pensar en algun moment què és per nosaltres la felicitat. Són coses, que encara que no ho sembli, són importants.

G: Sí. I en general des de l’assignatura de filosofia, ja estem acostumats a fer debats. Però dedicat més temps a un tema com aquest, per mi ha sigut molt “guay“.

Què us ha semblat interessant de parlar sobre la Felicitat?

G: Doncs perquè a nosaltres que som joves (i encara que no ho sembli tenim els nostres propis problemes), reflexionar sobre la idea de felicitat ens fa prendre perspectiva i això em sembla important. Saber estimar, ser conscient de l’entorn… hem de reflexionar de com són d’importants aquestes coses “petites”. És bo saber apreciar aquestes coses i saber que això et pot fer feliç.

Com vau fer aquest procés de reflexió sobre la felicitat?

J: Doncs primer vam buscar frases que, per nosaltres, definissin el concepte Felicitat. I després el que vam fer, va ser pensar una activitat motivadora per alumnes d’altres Escola Pia que els ajudés a parlar sobre aquest tema.

G: A més a més ho vam fer junts. Tota la classe. I així vam poder veure diferents punts de vista sobre què opinen els companys, què no… Vam anar fent propostes entre tots fins que ens va sortir l’activitat amb les idees que havien anat aportant.

Quina és l’activitat?

J: Hem preparat una piràmide similar a la de Maslow amb la idea que ells l’organitzin per prioritats.

G: Algunes de les coses que hi hem posat són les relacions amb els altres, ser fidels als nostres valors i creences, sentir-se estimat… mentre fèiem aquesta activitat hem pogut pensar què és el que ens fa feliços a nosaltres.

I després ho compartireu amb alumnes d’una altra Escola Pia. Us ve de gust?

J: Sí! Al principi em va fer una mica de port, però després ja vaig pensar que que bé poder connectar amb una altra classe amb gent similar a nosaltres, però a la vegada gent que no coneixem i que potser pensen diferent de nosaltres.

G: Sí. A més ara que amb la Covid costa conèixer gent nova, està bé poder fer activitats amb altra gent encara que sigui a través d’una pantalla.

És important aprendre a debatre?

G: És molt important. Per aprendre a escoltar opinions noves. Descobrir que el que tu penses no és el que pensa tothom i aprendre’n. Que cadascú té la seva manera de veure les coses. Jo crec que és molt important.

I què és el que us fa feliços?

G: Sentir-me estimada i saber estimar a les persones del meu entorn.
J: Jo estic completament d’acord amb la Gina. Li afegeixo estar satisfet amb el que fem, i sobretot, amb nosaltres mateixos.

Per vosaltres, la felicitat és un mitjà? O és la felicitat?

J: Per mi, totalment és un mitjà. Ha de ser en el dia a dia que hem de ser feliços i no buscar o fer coses per intentar, algun dia ser feliços.

G: Totalment d’acord!