Ens anem al Casal de Joves Calassanç!

//Ens anem al Casal de Joves Calassanç!

L’Alba Segarra, graduada en Ciències Polítiques, i el Martí Feliu, estudiant d’Història, són dos dels encarregats que nens i nenes del centre de Barcelona gaudeixin d’un estiu divertit i motivador al Casal de Joves Calassanç (Escola Pia Sant Antoni), en ple centre de Barcelona.

Entre els dos coordinen l’equip de 32 monitors i monitores (22 d’activitats i 10 de menjador) que, entre el 25 de juny i el 2 d’agost, jugaran i aprendran amb més de 220 nois i noies de 3 a 17 anys cada setmana. S’organitzen en quatre grups per edats: els petits (de p3 a p5), els mitjans (de primer a tercer), els grans (de 4t prim a 2n ESO) i els gegants (de 3r ESO a 1r BATX). Tots ells treballen el mateix centre d’interès. Enguany, el canvi climàtic.

Com explica l’Alba, monitora des de fa tres anys al Casal, “és un tema que havíem tractat de forma puntual i ara volem apropar-nos-hi sent conseqüents. No sols farem activitats sinó que mirarem de canviar els nostres hàbits. Així el canvi climàtic guiarà les nostres activitats però també els hàbits del monitoratge i mirarem de facilitar idees a les famílies perquè també s’hi sumin”. Els dijous tots van a la piscina i el dissabte al matí fan activitats conjuntes com un esmorzar compartit o jocs. El Martí, que porta vuit anys com a monitor i vuit com a nen al Casal, comenta que “el tema surt del debat en la reunió del monitoratge. Lliguem també el tema de la cura dels animals i de l’alimentació: fora el menjar industrial! apostem per fruita i entrepans. ”

Tot comença quan un extraterrestre ve a avisar els nens i joves del perill pel que li estan fent a la terra. En la seva visita, es troba amb enemics com la contaminació, els lobbys que no volen que es cuidi el planeta… “Treballem els valors com ara la cura de l’altre o fer-se responsable del que és seu. Cada dia de la setmana tenim diferents activitats: els dilluns és dia de grup i presentació (jocs, tallers), els dimarts surten a platja o excursió i aquella nit, els gegants, dormen fora de Barcelona. Tenim un dia de km 0: un dia per conèixer el barri, fer-lo seu, empoderar-se…”, completa el Martí.  La diversió està garantida, però no només la diversió.

“El primer objectiu del casal és crear un espai d’aprenentatge des de la diversió. Volem educar des d’un espai diferent als convencionals: casa i escola. A través del joc i dels hàbits surten altres valors a treballar” explica l’Alba. I el seu company afegeix que “en l’educació en el lleure podem tractar temes que en la convencional els educadors no es poden permetre, de vegades per qüestions de ràtio. Tenim un escenari molt còmode i unes eines genials per a treballar a nivell emocional temes com la mort, la sexualitat… Ens agradaria que ens veiessin com una oportunitat per a seguir formant a nivell de valors”.

Perquè tot funcioni a nivell logístic i d’activitats però també per aconseguir aquest espai, l’equip de monitoratge és essencial: “creem des de 0 i donem llibertat absoluta als monitors per crear els seus materials, activitats… Hi ha lleis no escrites com la solidaritat i empatia entre els monitors que són clau. Intentem no establir rols i que vagin rotant per generar aquesta solidaritat” comenta el Martí. L’Alba vol destacar el moment de complicitat entre nens, famílies i monitors que també s’aconsegueix: “quan els pares o mares vénen a buscar el seu fill, aquest davant del seu monitor explica el que ha fet… vius un moment d’intercanvi i d’educació preciós. I d’unió!” entre els seus referents adults.

El Casal de Joves Calassanç, en marxa des del 1986, està situat al barri de Sant Antoni. Així que aquest estiu, la majoria dels infants i joves que participin en les activitats seran del barri, el 90% de la mateixa escola i alguns vindran becats per una associació que treballa amb nens en risc. “Un dels nostres objectius és obrir-nos més i explicar que existeixen beques de l’Ajuntament per gaudir d’aquest espai, on es generen relacions segures per als petits, exclosos… un espai d’immersió. Vam tenir un nen de P3, d’origen pakistanès, que gairebé no parlava amb ningú per timidesa i falta de coneixement… al setembre va tornar a la seva escola i el canvi era increïble! aquí va trobar amics i un lloc on créixer” ens explica l’Alba entusiasmada i el Martí afegeix que “nens que no s’adapten a classe, aquí es desenvolupen, exploten… funcionen!”. Els dos tenen un somni: “que les dues educacions, la formal i la de lleure, ens mirem a la cara i creixem juntes”… per a bé dels petits i no tan petits!

2019-06-18T11:40:08+00:00