El punt Òmnia de Servei Solidari celebra 20 anys

//El punt Òmnia de Servei Solidari celebra 20 anys

L’any 1999 la Generalitat va posar en marxa el programa Òmnia, un “programa comunitari, de caire preventiu socioeducatiu i d’acció directa, que busca universalitzar l’accés a les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC)… Una mesura de lluita contra la pobresa, afavorint la inclusió social, a través de l’aprenentatge digital, la vinculació de les persones al seu entorn i l’orientació i inserció sociolaboral.” Per fer-ho possible, existeixen més de 115 punts ÒMNIA distribuïts per tota Catalunya.

La Fundació Servei Solidari acull, des de fa 20 anys, un dels primers punts Òmnia de tot el territori. Aquest curs, celebrem 20 anys d’estar oberts al barri i a aquells col·lectius més vulnerables per lluitar contra la cara més fosca de la tecnologia, aquella que deixa fora de joc a algunes persones.

La Sílvia, responsable del punt des de fa quatre anys tot i que abans va ser-ne voluntària dos, ens comenta que, per a ella, moltes vegades “la informàtica és l’excusa per treballar altres aspectes vinculats a les emocions o d’habilitats socials, per viure moments genials i de vegades, durs”. Com també ho és per als alumnes: “aquí troben un espai per relacionar-se amb els altres, un motiu per sortir de casa cada dos dies i, els qui vénen d’altres països, un moment i un lloc per contactar amb els qui els queden lluny. Els ensenyem a utilitzar les xarxes socials, diferents dispositius… M’agraden les tecnologies i aquí aprenem a utilitzar-les bé”.

Com reconeixen des de Servei Solidari, “ara més que mai calen iniciatives i accions que facilitin l’accés i el bon ús la usabilitat de les eines digitals. Aquesta és la via per contribuir a generar una ciutadania activa i responsable.” Aquesta entitat ofereix projectes formatius “adreçats a qualsevol usuari, independentment de la seva edat, els seus coneixements previs i la seva necessitat puntual”.

Segons la Sílvia, alguns alumnes del seu espai són “persones amb malaltia mental, que viuen processos carceraris o de desintoxicació, que surten de la prostitució… o, darrerament, joves i adolescents d’origen migrant que tenen facebook i veuen youtube però no saben res d’informàtica! Tenen mòbil però aquí aprenen que també pot ser una eina de treball i no sols per jugar. Et sorprèn veure com no cal que els controli a classe! Utilitzen el telèfon com un traductor, per exemple, però no per al seu oci”. En aquests 20 anys, prop de 400 persones han après i gaudit en aquest servei, acompanyats per la Sílvia i un grup de 8 voluntaris i estudiants en pràctiques: “la convivència a l’aula és un repte. Nosaltres deixem part de nosaltres i ens n’emportem moltíssim” assegura, convençuda que aquest és un primer esglaó en la reinserció social: “Fer amics, construir xarxes, és un primer pas per a moltes persones. Surten de classe i se’n van a fer un cafè. I si un dia anul·lo la classe, ho viuen fatal!”.

Al punt OMNIA de Servei Solidari es treballen tres eixos: el formatiu (llengües i alfabetització digital), el laboral (s’aprèn a buscar feina a través de la Xarxa i és un espai de recerca activa) i el comunitari (treballa en col·laboració amb altres entitats i punts Òmnia). Algunes hores concretes, l’espai és també una aula oberta al barri, per tal que puguin fer servir els ordinadors i internet. La Sílvia afirma que “la tecnologia es pot convertir en una altra manera d’excloure. Hi vénen persones catalanes, grans, a les qui les noves tecnologies han agafat per sorpresa. Necessites el currículum digital, demanar cita per internet per a qualsevol tràmit…”

2019-06-18T11:20:12+00:00