Fundació Educació Solidària fa 20 anys

/, Papers, Social/Fundació Educació Solidària fa 20 anys

La Fundació Educació Solidària, creada per l’Escola Pia de Catalunya amb la missió principal d’oferir suport a obres educatives escolàpies en països empobrits, va celebrar 20 anys el passat 24 de juliol de 2018.

Des dels seus inicis, el treball de l’entitat s’ha centrat en tres àmbits de missió que es barregen i s’alimenten entre ells la cooperació, la sensibilització i el voluntariat.

La cooperació s’ha desenrotllat principalment al Senegal, a Cuba i a les Califòrnies, i també hem dut a terme col·laboracions puntuals en projectes educatius a Bolívia, a l’Equador, o a Guatemala.

Hem acompanyat el naixement, creixement i consolidació de moltes obres escolàpies, des de noves escoles i centres de formació professional al Senegal, fins a més de 20 escuelitas de tareas a les Califòrnies, passant per l’expansió de les escoles de mestres a Cuba, la realització d’activitats d’estiu per a més de 2.000 persones, o pel treball menys vistós però no menys important, de posar en marxa entitats i equips de treball locals que han estat claus en la gestió i la coordinació de les diverses obres.

Tot plegat s’ha traduït, en aquests 20 anys, en milers de persones beneficiades: alumnes, joves, famílies, mestres, etc., que han pogut accedir a una bona educació i formació, millorar les seves condicions de vida, i contribuir a la difusió de la missió escolàpia.

El contacte directe amb les obres ens ha possibilitat conèixer de prop el treball que es porta a terme sobre el terreny, en el dia a dia, i les realitats que es viuen en aquells països. Gràcies a aquest coneixement hem pogut desenvolupar el treball en el segon dels nostres àmbits de  missió, la sensibilització del jovent de les nostres escoles a Catalunya.

A través d’exposicions, xerrades, testimonis d’escolapis i de voluntaris, visites de mestres i de famílies per conèixer les obres, i moltes altres activitats, hem intentat donar a conèixer el treball que l’Escola Pia realitza en diversos llocs, i apropar l’alumnat d’aquí i d’allí.

El resultat d’aquesta sensibilització ha significat poder col·laborar perquè milers d’alumnes de les nostres escoles hagin pogut tenir, durant el seu pas per l’Escola Pia, una mirada més ampla i solidària cap al món.

També ha permès sembrar una llavor de solidaritat que en alguns casos ha donat fruit en forma d’experiències de voluntariat, el tercer dels nostres àmbits de missió.

En aquests 20 anys, centenars de voluntaris han col·laborat en alguna de les obres, com a voluntaris d’estiu o com a voluntaris de llarga durada. Antics alumnes, mestres, i altres persones properes a l’Escola Pia han pogut conèixer i viure durant un temps la realitat i el treball que es fa en les activitats d’estiu, les escuelitas de tareas, els centres de formació professional, o en tantes altres obres escolàpies.

Del contacte entre diferents cultures i realitats han sorgit amistats, treball conjunt, idees per millorar els projectes, visites d’intercanvi, i moltes altres propostes que han enriquit a uns i altres.

En tot aquest temps hem pogut constatar com, per a la immensa majoria d’ells, el voluntariat ha estat una experiència important en la seva vida i ha representat un aprenentatge emocional que els ha ajudat en el seu creixement i maduració personals.

El 20è aniversari és una bona ocasió per a analitzar i valorar el treball realitzat, però a la vegada és també una excel·lent oportunitat per reflexionar i encarar el futur amb energies renovades.

Per aquest motiu, en aquest nou curs 2018-2019, hem iniciat un procés de reflexió estratègica que ens permeti encarar els anys propers amb uns objectius actualitzats i un full de ruta clar.

També és un bon moment per felicitar tots els qui hem fet possible aquest camí, des del voluntari més entregat al donant més anònim. I per tenir un record per totes aquelles persones que ja no hi són però que tant van treballar per impulsar moltes de les obres que avui dia són una realitat.

Gràcies al suport i la constància de tots, Educació Solidària ha estat una realitat durant aquests 20 anys.

Per celebrar-ho, durant aquest curs volem dur a terme una jornada commemorativa de celebració compartida, a la qual ens agradaria que tothom se sentís convidat a participar-hi!

Manel Bagunyà, Jordi Teixidor, Mireia Gil, Àngels Doñate, Sergi Noguera i Albert Francolí

2018-12-03T13:36:14+00:00