Jornades Escola Pia

La salut mental d’infants i joves

Comprendre i acompanyar la salut mental és cada vegada més prioritari a la nostra societat.
Més d’un 70% dels trastorns mentals comencen abans dels divuit anys. Poder conèixer i intervenir en aquestes edats garanteix un millor pronòstic a l’edat adulta.

Entre un 10 i un 20% dels adolescents pateix algun problema de salut mental o de comportament, segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Uns joves que han estat dels més vulnerables a l’hora de rebre l’impacte emocional de la pandèmia. La taxa de risc de suïcidi en els joves fins a 18 anys ha incrementat un 27% respecte a l’any passat, segons el sistema de detecció de la Generalitat de Catalunya, passant de 473 casos a 601; també és més notòria l’ansietat, la tristesa i els trastorns de la conducta alimentària.
Hi ha una clara mancança i fragilitat del sistema per donar resposta a les necessitats emocionals dels joves. No podem estar tots els adults alarmats observant estadístiques disparades que reflecteixen el malestar dels adolescents i continuar amb el currículum com si res. És urgent pensar en intervencions a l’escola i en els entorns d’aprenentatge per protegir, afavorir i promoure la salut mental d’infants i joves. (*)

Des de l’Escola Pia volem promoure una bona salut mental dels infants i joves sensibilitzant a totes les persones que treballen amb nosaltres i alhora preparant-les per poder ajudar, detectar i orientar el nostre alumnat.

(*) Abstracte de l’article de l’Anna Rigat publicat al social.cat al desembre del 2021.

• 10.00h – Benvinguda i presentació de la Jornada.
  • 10.15h – Intervencions ponents: Montserrat Dolz, Lluís Laucat i Anna Rigat.
  • 11.30h – Taula rodona i preguntes als ponents
  • 12.00h – Premis Sant Josep de Calassanç
  • 12.15h – Tancament

Ponents

Montserrat Dolz – Psiquiatra infantil i juvenil
Cap de l’Àrea de Salut Mental de l’Hospital Sant Joan de Déu. És experta en psicosi d’inici precoç i trastorns mentals greus. Estats mentals d’alt risc en població infantil i juvenil

Lluís Lalucat – Psiquiatra i Director Mèdic del Centre d’Higiene Mental de Les Corts

Anna Rigat – Llicenciada en Psicologia i en Pedagogia i màster en Avenços en la Clínica Psicoanalítica de la Infància i l’Adolescència per la UB.

Les inscripcions es realitzen a través de la Intranet Institucional.
Per qualsevol dubte en relació amb les inscripcions, envieu un correu a: comunicacio@escolapia.cat

Cartell

L’autora del cartell és la Mercè Bros, coordinadora i educadora del projecte Refugi de la Fundació Benallar.

Segons explica ella mateixa, la idea del perquè d’aquest dibuix ha sortit fent una regressió a la Mercè dels 21 anys. “En aquell moment vaig passar una etapa difícil d’ansietat i d’un dia per l’altre el meu dia dia va canviar…. amb aquest dibuix vull reflectir les coses que em van ajudar més a poder sortir d’aquell moment fosc”. Sobre el disseny, la Mercè explica que la bombolla de diàleg simbolitza la comunicació, compartir el que li passava; el cor, l’amor de la família i les amistats; el cervell, la teràpia que va seguir amb una psicòloga; i el verd, “no perdre mai l’esperança de que d’allà en sortiria i tornaria a ser jo renovada (i així va ser)”.

Organitza