El 23 d’Abril, a casa nostra, és una jornada ben especial per grans i petits: celebrem Sant Jordi, el dia del llibre i la festa de la rosa… des de fa anys! De fet, les cròniques de Barcelona expliquen que al segle XV ja es feia una fira d’aquesta flor, que visitaven sobre tot matrimonis joves, promesos i núvis, i es regalaven roses. En canvi, celebrem el llibre i la literatura des de principis del segle passat.

Aquesta primavera, malgrat la Covid-19, la Diada arribarà a la Baixa Califòrnia. Els infants i joves de les Escuelitas de Tareas Calasanz de Mexicali i Tijuana, tot i la distància, també celebraran Sant Jordi gràcies a mestres i alumnes de l’Escola Pia d’Igualada i l’Escola Pia de Sitges.

La Cristina Téllez, mestra de Primària d’Igualada, i la Núria Mestres, professora de Secundària de Sitges, han explicat la llegenda de Sant Jordi… al seu estil. Tant la Cristina com la Núria coneixen de prop la realitat dels infants i joves de Mèxic, ja que aquest estiu van ser voluntàries de la Fundació Educació Solidària participant en el projecte Caliveranos.

Per la Núria, “el que més m’agrada d’aquesta diada és l’ambient que es respira, la gent passejant amb llibres i roses, buscant il·lusionar algú amb el detall”. Per això, ha volgut compartir tota l’energia positiva que es respira aquest dia i contagiar la seva il·lusió amb els amics i amigues de l’altra banda de l’oceà. A la Cristina, el que més li agrada, “són els carrers plens de gent passejant, amb paradetes de llibres i roses… es respira amor a cada racó”.

Dibuixos, ninos, princeses, llibres, roses, dracs i cavallers, música i fins i tot la Festa Major de Sitges s’han colat en els dos vídeos que, aviat, gaudiran les famílies mexicanes. A més de conèixer en què consisteix aquesta festa i els seus protagonistes, alumnes d’una banda i altra faran alguna activitat vinculada com per exemple pintar un punt de llibre per regalar a algun dels seus companys o escriure un petit poema.

Per la Cristina, “compartir les nostres tradicions amb persones d’altres països ens ajuda a conèixer-nos millor uns als altres i amplia la nostra visió del món. És enriquidor aprendre que tenim tradicions diferents”.

Aquesta activitat s’emmarca en el agermanament que, des de fa un parell de cursos, les dues escoles catalanes mantenen amb les escuelitas de tareas: l’Escola Pia d’Igualada amb ETC Valle de Puebla –Mexicali- i Cañón Yucatán –Tijuana- i l’Escola Pia de Sitges amb ETC El Dorado –Mexicali- i Los Altos –Tijuana-.

La Núria ens explica que “la Tere i la Maria, les tutores de tercer de primària –el curs agermanat-, ens van comentar un dia que havien vingut persones vinculades al projecte de Mèxic: “aquesta lliçó si que és important, la millor que els hi podem donar”. La cara de nens i mestres brilla d’il·lusió quan senten parlar dels companys de Mexicali i Tijuana, veuen el que fan, coneixen les seves tradicions… Descobreixen que el món és més gran, que hi ha més coses que les que ells viuen i que poden compartir les seves amb amics i amigues que estan molt lluny. Per als nostres alumnes, també pels alumnes mexicans, una iniciativa com aquesta és obrir la ment al món, una iniciativa de solidaritat i agermanament”.

La Pathy González, coordinadora de les Escuelitas de Tareas a la Baixa Califòrnia, comparteix aquesta visió: “Fer junts activitats i compartir el nostre dia a dia amb persones d’altres llocs ens enforteix com a persones, com a comunitat però també enforteix el sentiment que ‘todos somos uno’, el nostre lema”.

Si vosaltres també voleu gaudir dels vídeos, cliqueu aquest enllaç!

Igualada

Sitges

Les Escuelitas de Tareas

Són un programa d’educació no formal per fer reforç escolar i crear xarxes socials. Són un espai on els infants poden reforçar els coneixements que adquireixen a l’escola però també creen vincles afectius i socials mitjançant el joc. Es situen a colònies molt vulnerables i els joves i veïns són mestres voluntaris.