/, Papers, Social/La Fundació Educació Solidària ha enviat prop de 400 voluntaris i voluntàries catalanes a projectes de cooperació educativa

• A països com Mèxic, Senegal, Cuba, Côte d’Ivoire, Guatemala i Bolívia

Durant dues dècades, voluntaris i voluntàries catalanes de la FES s’han sumat als equips de les contraparts locals  per col·laborar a granges escola, projectes comunitaris, esplais per a nens i joves, la formació de mestres, l’acompanyament de dones… a ciutats com Dakar o La Habana, a pobles com Tikal i a fronteres com la de Tijuana o Mexicali.

La Fundació Educació Solidària promou el voluntariat com una oportunitat de presa de consciència crítica, desenvolupament integral de la persona i promoció de la responsabilitat social de les pròpies comunitats en la resolución de les seves problemàtiques.

Testimonis

“La sensació que vaig tenir el primer dia que vaig trepitjar sòl mexicà ja va ser una premonició de com seria aquella experiència. Tot just arribats, vam ser convidats (cinc voluntaris més i jo) a una festa d’aniversari a Tijuana. Una festa particular, en una casa particular, una celebració familiar, doncs! Ens van obrir les portes de casa seva a sis desconeguts i ens van oferir tot el que tenien. Ho van compartir tot amb nosaltres: el menjar, la conversa, un lloc a taula… I ens van fer sentir com un més de la família. Sense preguntar, sense saber res de nosaltres, sense demanar res a canvi. Aquella festa marcaria tot el que vindria després (…)  Aquesta experiència ha estat un plaer en majúscules. M’ha servit per desmuntar molts prejudicis, per relacionar-me amb gent molt diferent de mi des del respecte, per aprendre, per oferir el que tenia, per debatre sobre temes ben interessants i per conèixer gent meravellosa. D’Ensenada m’emporto molt bons records i el convenciment que algun dia hi tornaré per continuar enriquint-me i aprenent dels qui, aparentment, són més vulnerables que jo. Llarga vida als Cali-veranos!”

Cristina Téllez, Escola Pia Igualada (Ensenada-Mèxic)

“El primer cop que vaig anar de colònies al Senegal va ser l’estiu del 2016. Aquesta experiència, repetida des de llavors, m’ha permés obrir els ulls, estar atenta i tenir curiositat i interés per les coses que passaven al meu entorn”

Júlia Valera, antiga alumna Escola Pia Mataró (Senegal)

“Il·lusió?, alegria? aprenentatge? integració? adaptació? angoixa? Que si he FRUÏT? Sí a TOT i en grans dosis (…) Un voluntariat com aquest, amb nens i adolescents, fa que treguis el millor de tu, penses que ajudaràs les persones però resulta que són elles qui t’ajuden a tu, et fan sentir part de la seva comunitat, t’ensenyen a obrir la teva ment i el teu cor, t’ensenyen altres maneres de sentir i d’actuar. Aquesta experiència de voluntariat segurament no em canviarà la vida però sí certes maneres d’entendre-la i de valorar-la. He après i molt, a ser tolerant, prudent, pacient, agraïda, i sobretot he après a valorar la importància de les persones, a escoltar, a parlar i compartir, crec que és la principal riquesa que té Mexicali: les seves persones. “