Des de finals de l’any passat, el Mou-te en Xarxa d’Escola Pia compta amb una nova figura per acompanyar als 197 monitors i monitores que gestionen els diferents grups a les escoles, les Acompas.

Al cap d’un any d’instaurar aquesta nova figura, l’equip coordinador en fa una valoració molt positiva i hem parlat amb l’Anna Sancho, una de les integrants de l’equip, perquè ens expliqui què n’han valorat.

L’equip d’Acompas durant una formació el curs 2019 – 2020

Per què es va decidir crear aquesta nova figura?

A les formacions que fèiem amb els equips de monitors i monitores sempre hi anaven les coordinadores. Però en general, les persones que tenen aquesta funció són les persones encarregades de coordinar també la Pastoral de les escoles. Alguns són familiars d’infants que van al Mou-te… i per tant hi havia moltes d’aquestes coordinadores que no es podien combinar l’assistència a les formacions. Per això, la Carlota, la cap d’aquest projecte, va proposar crear una figura intermèdia i més deslliurades de tasques. Unes figures que poguessin ser referents dels monitors i monitores en qüestions de formació i acompanyament. I per això va néixer el primer equip d’Acompas.

Què s’hi fa a les formacions?

A les formacions es divideixen els monitors i monitores per cursos: 4t d’ESO, que són pre monitors, i Batxillerat que ja són monitors de MOU-TE. Durant les formacions es fan dinàmiques per poder dotar als equips de més recursos per fer de monitors: dinàmiques de reflexió, jocs, resolució de conflictes… I a la vegada i sobretot, poder fer xarxa, que és un dels grans objectius del Mou-te en Xarxa a escala d’Escola Pia de Catalunya.

I quin és el paper de les Acompas durant les formacions?

Nosaltres sempre anàvem a les formacions, però, ja com a monitores veteranes, de vegades no hi teníem un paper específic i sempre estàvem a cavall entre la figura de monitores i les coordinadores. Quan es va crear la figura d’Acompas, vam començar a aportar noves perspectives, consells pràctics i acompanyament pels monitors i monitores d’una manera més propera – fins i tot per qüestions d’edat- amb els equips de joves. Un dels objectius principals ha sigut connectar amb tots i totes elles. Fer-nos més propers i disponibles.

Sou figures intermèdies entre els “monis” i els “coordis”?

Podríem dir que sí. Som monitores i persones vinculades al lleure que podem aportar aquesta visió.

Formació de monitores del MOU-TE el curs 2019-2020

Què heu fet des que s’ha creat aquest equip?

Amb això de la Covid, aquest any hem pogut fer menys coses de les que voldríem… però estem contentes. El primer que vam fer va ser una trobada per poder fer xarxa. Com ja he dit, era un dels nostres objectius principals. Poder conèixer-nos i posar en comú situacions que els monitors i monitores es troben a l’hora de fer mou-te. Però també poder compartir situacions que vivim com a joves fora del Mou-te, en la nostra vida i el nostre dia a dia. L’objectiu és compartir. I també hem fet les formacions.

I aquestes formacions abans les feien els coordinadors i coordinadores?

Bé, ells ho coordinaven. Abans quan hi havia una necessitat específica s’havia de fer una cerca de persones que poguessin fer aquestes formacions segons la necessitat concreta dels grups MOU-TE. Ara les monitores ja saben que poden disposar de nosaltres i demanar aquestes formacions específiques que hem anomenat Formacions Mogudes, perquè ens desplacem físicament. Segons les necessitats que tinguin els hi proposem unes activitats o d’altres.

Quin és el teu recorregut dins del Mou-te?

Jo vaig començar a 5è al MOU-TE a Sarrià. És quan es comença allà. A l’ESO ho vaig deixar un parell d’anys i a 4t d’ESO vaig tornar com a pre monitora. Després ja vaig fer de monitora i ho he seguit sent fins ara. Els últims tres anys també he sigut coordinadora i actualment Acompa. Aquest any ja és l’últim. Ara toca que facin aquest paper altres monitors i monitores i que el Mou-te segueixi creixent i fent xarxa.