Descobreixen l’autoria de la imatge de la Mare de Déu de la Pietat i situen Igualada al mapa de l’Art gòtic europeu

*La fotografia adjunta pertany a l’article publicat pels professors d’història de l’art, Albert Velasco i Santos M. Mateos

Un estudi recent sobre l’autoria i la cronologia de la imatge confirma que la Pietat d’Igualada és una peça del Mestre de Rímini, amb un gran valor patrimonial i artístic.

Actualment, la figura original, propietat dels escolapis, està custodiada i hi ha una rèplica de guix al santuari de la Mare de Déu de la Pietat situat a l’Escola Pia d’Igualada.

El passat 5 d’abril va tenir lloc, al Santuari de la Pietat d’Igualada, la presentació pública dels resultats de l’estudi.

El taller de Rímini, situat al sud de l’actual Alemanya, va ser un dels més rellevants de l’Europa del segle XV en la realització d’escultura gòtica en alabastre, i té unes característiques que el fan únic: l’expressió de les cares, els plecs de la roba, ulls globulars sense detalls o els dits esprimatxats i estilitzats de les mans, entre d’altres. La Pietat d’Igualada té la particularitat de ser una de les poques peces que, des del seu origen, fa gairebé sis-cents anys, s’ha mantingut sempre a la mateixa ciutat i ha estat objecte de culte ininterrompudament. És una peça comparable a d’altres de similars exposades a museus d’arreu del món, de Glasgow a Baltimore passant per Frankfurt, Londres o Nova York.

Unes 125 persones van assistir a l’acte, presidit per la imatge original de la Pietat, propietat de l’Escola Pia. Els assistents la van poder admirar i fotografiar. L’acte va finalitzar amb el cant de l’himne de la Pietat.

L’estudi, publicat al número 19 de la revista Locus Amoenus, és accessible a través d’aquest enllaç: revistes.uab.cat/locus/article/view/v19-mateos-velasco/440-pdf-ca