El mes de setembre és un dels moments més importants per enfocar el nou curs que ha de començar. Els equips directius de les escoles i institucions de l’Escola Pia, s’han reunit recentment per tal de reflexionar en vers l’inici d’un curs diferent i complex. La situació causada per la Covid, ha obligat a replantejar moltes qüestions i formular canvis en les prioritats educatives dels infants i joves.

Enguany, la trobada inicial ha comptat amb la ponència telemàtica de la psicòloga clínica, Inma Puig. La conferenciant, que compta amb una rellevant experiència com a consultora en empreses reconegudes com el Futbol Club Barcelona o El Celler de Can Roca, ha ajudat als equips a comprendre en quin procés emocional es troba la societat després d’haver viscut el confinament. Puig, ha reforçat el missatge que enguany, les cures i l’acompanyament serà més important que mai “En tots els sentits”, ha apuntat. I també recordant que cal entendre els infants, als joves i a les seves famílies, però també als educadors i educadores que, aquest curs, es trobaran a primera línia de batalla.

Tenim, en general, resistència a acceptar el canvi perquè sabem el que perdrem però no el que guanyarem.

Moltes de les qüestions que s’han posat sobre la taula durant la sessió, han posat l’accent als canvis que aquesta situació ha comportat. L’Inma proposa capgirar el paradigma perquè es comenci a integrar el canvi com un element intrínsec del nostre dia a dia i a ser nosaltres els mateixos agents de canvi. De fet, “si hi ha alguna cosa que no suportem les persones, és a tolerar la incertesa. Fins i tot, paguem diners per evitar la incertesa -assegurances de vida, de la llar, etc -. Estem immersos en una cultura en què quan succeeix alguna cosa dolenta, el més important és veure de qui és la culpa i després veure qui ens solucionarà el problema”. Cal doncs, entendre que estem en un moment social molt complex i que qui ha de tirar endavant les solucions som nosaltres mateixos, evidentment, amb les indicacions pertinents de les administracions públiques.

Durant el confinament no va haver-hi cap expert que recomanés que ningú se n’anés a dormir sense fer una arrel quadrada.

A les escoles, “caldrà tenir molt clar quins són els objectius” i “no perdre de vista que un professor, un monitor o un entrenador són figures bàsiques en el desenvolupament personal d’una persona i et poden canviar la vida”. La psicòloga ha insistit que hem de seguir fent l’acompanyament com l’hem estat fent fins ara i encara més. I ha recordat que”una de les coses que més em va cridar l’atenció del confinament, és la recuperació de les “Maries”. De totes les coses que ens deien que havíem de fer, el gran gruix era fer esport, música, pintar, cuinar… a la meva època aquestes matèries escolars se’n deien “Maries”. En canvi, no va haver-hi cap expert que recomanés que cada dia es practiqués una mica de física i de química, ni que ningú se n’anés a dormir sense fer una arrel quadrada”. En aquest sentit, ha expressat als equips directius de les escoles que el curs anterior no va ser, per res, un curs perdut. Al contrari, es va poder ensenyar els infants i joves, què vol dir adaptar-se als canvis.

Al final de la sessió, els participants de totes les escoles i institucions van tenir l’oportunitat de fer preguntes a l’experta. Les més concorregudes feien referència al concepte de cuidar.

Segons la psicòloga, cal entendre que la cadena de pèrdues que estem fent tots i totes, durant aquests mesos, són gairebé infinites. Estem constantment en dol. No només per la pèrdua de familiars – aquells a qui malauradament els hagi tocat- sinó també pèrdues emocionals, de llibertats que ara es veuen reduïdes, etc. Situacions que, per la seva excepcionalitat, comporten un procés de dol. Caldrà saber detectar la fase del dol en la que es troba cadascú: negació, ràbia, acceptació o superació. I sobretot, caldrà tenir en compte que cada persona té un ritme diferent per a cada fase.

Després d’aquesta trobada que dona el tret de sortida al retorn a les aules, els equips directius treballaran aquests objectius primordials amb tots els equips docents de les escoles.