El departament pedagògic d’Escola Pia de Catalunya ha impulsat la traducció al català del Catalyst, un dossier amb targetes, que ajudarà a potenciar l’aprenentatge col·laboratiu a les aules i les escoles. 

Aquesta setmana, s’ha presentat als equips directius de les diferents escoles aquest recurs dissenyat per Louis Stoll, Carol Taylor, Karen Spence-Thomas i Chris Brown, membres del Consell d’Investigacions Econòmiques i Socials (ESRC, per les sigles en anglès) i experts en aprenentatge col·laboratiu. L’objectiu principal d’aquest projecte és donar suport i promoure el canvi dels líders docents per tal d’enfortir l’aprenentatge professional i el lideratge col·laboratiu.

Fins ara, el Catalyst només es trobava en anglès i ha sigut testat a Anglaterra i alguns països del nord d’Europa, però el departament pedagògic de l’Escola Pia de Catalunya va considerar-lo una eina molt potent per utilitzar des de les escoles i pels educadors. Per aquest motiu, es va iniciar un procés pioner de traducció al català i de disseny d’aquesta eina que a partir d’aquest mes ja es podrà trobar a les diferents escoles de la Institució.

Una eina per als educadors, enfocada als infants i joves.

El Catalyst és un recurs d’aprenentatge professional, col·laboratiu i basat en proves per a educadors i altres líders que treballin dins i entre les escoles. Està dissenyat amb la finalitat de traslladar i posar en pràctica les conclusions de la investigació de la innovació en l’àmbit educatiu que es va dur a terme des de l’ESRC.

Compartir coneixement dins i entre les escoles, liderar cultures de pràctica compartida, fer un bon seguiment de l’impacte i dels líders docents, són alguns dels propòsits que busca assolir l’Escola Pia de Catalunya. El secretari general, Toni Burgaya, explica que “a l’Escola Pia creiem en la importància de l’acompanyament de les persones com a eina de lideratge i de millora” i posa en rellevància la formació dels professionals en lideratge pedagògic.

Una formació que ja s’està duent a terme, amb l’acompanyament de l’Anna Jolonch, doctora en Ciències de l’Educació per la Universitat de París VIII i professora a la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona, i la Meritxell Ruiz, exconsellera d’Educació de la Generalitat de Catalunya i actual directora de l’Escola Pia Vilanova.

“Si nosaltres creiem que la co-docència és molt important, hem de traslladar-ho així. Per això, quan em van encomanar la formació del Catalyst i del desenvolupament professional del lideratge per a l’Escola Pia de Catalunya, vaig considerar fer la formació amb líders que coneguin bé l’entitat des de dins. Aquest és el paper de la Meritxell. Entre les dues hem combinat i adaptat la formació del Catalyst, a les necessitats reals dels professionals” explica Anna Jolonch.

 

Què conté el Catalyst?

Conté dos conjunts de fitxes. Un primer grup amb les Targetes de Resultats de la Recerca. Aquesets responen als quatre blocs de preguntes del projecte de recerca desenvolupat per l’ESRC.

  • Bons líders docents
  • Seguiment de l’impacte
  • Compartir coneixement dins i entre les escoles
  • Lideratge per a cultures de pràctica compartida

El segon grup, amb les Targetes d’Aprenentatge Professional que contenen processos per donar suport als companys, fer servir els resultats de la recerca i així, extreure’n un aprenentatge.

L’objectiu últim de l’aplicació del Catalyst als centres educatius és que les escoles esdevinguin Comunitats Professionals d’Aprenentatge.