Alumnes de 2n d’ESO de l’Escola Pia de Sitges investiguen, a través del seu Itinerari d’Aprenentatge, per què migren les persones?

Un Itinerari d’Aprenentatge que busca entendre els processos migratoris d’una manera àmplia i transversal, tenint en compte diferents punts de vista i àrees: geogràfica, històrica, filosòfica… Gràcies a la Fundació Servei Solidari, la Fundació Benallar i la Fundació Educació Solidària, totes tres fundacions de l’Escola Pia de Catalunya, els alumnes han tingut l’oportunitat d’eixamplar la perspectiva en aquest camp, tot coneixent diferents tipus i processos migratoris.

L’Itinerari d’Aprenentatge es va iniciar amb una conversa entre dues persones que han emigrat al llarg de la seva vida: en Toni Vila -antic alumne de Caldes que viu a Mexicali i és gerent de la Fundació Educació Solidària en les Califòrnies- i el Francisco Lucero, de Mexicali i jove voluntari dels projectes escolapis d’allà. Actualment viu a Caldes. Va venir a estudiar el mòdul d’integració social.

 

El 5 de febrer, l’alumnat es va trobar amb tres professionals de la Fundació Benallar qui els va explicar conceptes generals com què és un refugiat o un migrant, el procés burocràtic al qual s’enfronta una persona d’origen estranger quan arriba al nostre país…

L’hort de Benallar, és un dels projectes que treballa per oferir formació a joves immigrants sense llar. Un espai situat en un entorn natural que els alumnes de Sitges també van poder visitar per conèixer la tasca que s’hi fa.

L’Adama, en Peter i el Yosef, tres joves que s’estan formant a l’hort en horticultura i jardineria ecològica, i que vénen del Senegal, Camerun i Marroc, respectivament, van explicar el seu viatge fins a Barcelona, els seus somnis i van respondre preguntes i inquietuds dels alumnes.

Seguidament, es van dirigir a l’Escola Pia Nostra Senyora on es van trobar amb el cap d’Àrea d’Acció Social, l’Ernest Botargues. Ell, els va fer una xerrada que va despertar gran interès dels assistents sobre el jo, l’altre i el nos(altres). També en aquest espai en Miguel Ángel (de Nicaragua, com a refugiat polític), en Camilo (estudiant xilè), en Christian (de Bolívia, perruquer i emprenedor de Servei Solidari) i en Moha (marroquí resident a un dels nostres pisos d’acollida), van compartir les seves històries.

Prèviament, a classe, els alumnes havien treballat com fer una entrevista i com enfocar les preguntes. En grups de 8 van recollir aquests testimonis de vida.

Per acabar, entre tots, van fer un mural amb post-its de colors on es recollia allò que havia impactat més de cada testimoni. Alguns van escriure cartes a les persones que havien conegut.

Ara els alumnes continuen aprenent, des d’un punt de vista transversal, sobre les migracions. Quan acabin el procés, els alumnes elaboraran un producte final per mostrar tot l’aprenentatge.