La Berta García i en Ramon Gil són els delegats de 3r d’ESO de l’Escola Pia de Sabadell. Tots dos han participat recentment a la formació de delegats que cada any organitza l’Escola Adhara. L’objectiu de la formació és empoderar als infants i joves i dotar-los de recursos per poder desenvolupar les seves responsabilitats com a delegats i delegades.

En què us ha ajudat aquesta formació?

Ramon: Aquesta formació ens ha ajudat a entendre la figura del delegat. Per exemple, ens van entregar un dossier on s’especificava els drets i deures que tenim com a delegats. És important saber-ho i tenir-ho present, per comprendre bé la funció que tenim cap a la classe i als professors.

La formació l’heu fet amb els delegats de les classes des de 1r d’Eso fins a 1r de batxillerat.

Berta: Sí. És una oportunitat per conèixer millor els delegats de les altres classes. Inclús en algun moment ens podem ajudar o compartir experiències i idees sobre el que ens ha funcionat a uns i als altres.

Ramon: Sobretot amb els més petits, els hem pogut ajudar explicant situacions que nosaltres ja vam viure a primer. Els hem explicat com nosaltres la vam viure i com la vam solucionar. I els grans de 1r de batxillerat també ho poden fer amb nosaltres.

Quina és la vostra funció com a delegats?

Berta: No és difícil, però cal estar al tanto de tot el que passa a la classe i traspassar les propostes als professors i professores. Pel que portem de curs, hem hagut de fer només una mediació, però creiem que la vam saber resoldre fer prou bé. Almenys, hem solucionat un conflicte que hi havia a la classe.

“Formar a l’alumnat que ha sigut elegit com a representant de la seva classe és una manera de posar en valor aquesta tasca. A participar se n’aprèn participant. Per això, la formació és plantejada més aviat com un espai de reflexió, de teixir xarxa entre els delegats/des i d’aprenentatge de tècniques de participació i dinamització, amb l’objectiu de donar-los eines pel seu dia a dia com a delegats/des”. Núria Martínez, responsable del projecte.

Què és el millor de ser delegat?

Berta: Quan ets delegat no es tracta de dir la teva opinió, sinó saber traspassar l’opinió de la classe. Saber escoltar, respectar als altres i opinions diferents, a ajudar als companys quan tenen un problema… tot això són coses que aprenem sent delegats i que valen molt la pena.

Ramon: Jo crec que són coses que ens ajudaran molt en un futur. Aprendre a dinamitzar els companys de classe i poder-los ajudar, per mi és el millor de ser delegat.

Ja fa més de 9 anys que l’Escola Adhara, de Lleure Jordi Turull, ofereix a les escoles fer la formació als delegats/des des de 5è de primària fins a 1r de Batxillerat.

Enguany, com moltes altres activitats, s’han hagut de reformular les sessions i les escoles que ho han sol·licitat les han pogut desenvolupar de manera presencial, en línia o en format híbrid. La formació es divideix en 4 blocs: La figura del delegat/da, Democràcia participativa i escola, Les reunions i, finalment, La gestió de conflictes.

Els quatre blocs recullen les bases més útils per tal que els delegats i delegades coneguin les seves funcions i adquireixin les eines per promoure i dinamitzar la participació dels alumnes a la vida del centre.

Ramon: De vegades el més difícil és saber gestionar un conflicte que no saps com afrontar-lo. O com quan s’ha de parlar amb un professor amb qui no tens molta confiança, una nova proposta.

Berta: Ser delegat és una experiència que val molt la pena. S’aprenen moltes coses i ho recomanaria molt.