El Consell de Delegats i Delegades comença les seves reunions

//El Consell de Delegats i Delegades comença les seves reunions

Els representants dels delegats i delegades de les 20 escoles formen el Consell de Delegats i Delegades, un organisme de representació que es troba tres cops l’any per treballar sobre les polítiques aprovades en la darrera Assemblea de les Institucions Educatives. Prop de 40 alumnes, de 3er  ESO a segon  de Batxillerat, reflexionen aquest curs sobre medi ambient i bons hàbits alimentaris. Aquesta darrera setmana d’octubre han tingut la seva primera trobada.

En el mateix marc d’aquest reconeixement de la figura del delegat, des del curs 2012-2013, l’escola adhara ofereix una formació específica. Des de llavors, prop de 2250 delegats d’Escola Pia han rebut la formació. “I comptant els que s’han format d’altres escoles ens situem a quasi 2500 alumnes” ens explica la Núria Martínez, una de les responsables. Durant aquest curs, a nivell d’Escola Pia participen de la formació Balmes, Balaguer, Caldes, Calella, Granollers, Igualada, Luz Casanova, Mataró, Nostra Senyora, Sabadell, Sant Antoni, Sarrià, Sitges, Tàrrega, Terrassa, Vilanova. Això representa un total de 390 delegats.

La Núria ens explica que la formació està organitzada en 4 blocs:

• – Reflexió sobre la figura del delegat/da, quines actituds ha de tenir, com s’ha de recolzar amb l’altra persona que fa de delegat. Quins debilitats tenen per portar a terme la seva tasca, i com treballar per millorar-les,.. quins drets i deures tenen,…

•  Aprofundir sobre el concepte de Democràcia i el seu rol dins l’escola. Els delegats són una mostra de democràcia representativa, quin paral·lelisme tenen amb els representants polítics? A banda de ser representants, com potencien dins l’escola una democràcia participativa, en què tots els alumnes se sentin interpel·lats? En definitiva, com treballem per esdevenir una ciutadania compromesa amb el nostre entorn a través dels canals participatius que ofereix l’escola?

• Simulació d’una reunió de delegats. Què s’ha de tenir en compte en una reunió? Com participem? Com ens sentim? Es genera un ambient de respecte i diàleg? Arribem a acords? Tenim capacitat de comunicació?

• Finalment, dediquem un espai a la Gestió dels conflictes, atenent que com a delegats si es genera una situació de conflicte amb la classe han de poder tenir eines per gestionar-ho i interlocutar amb els professors.

Més enllà d’aquests continguts teòrics,  “als alumnes que fan la formació se’ls ofereix un espai de reflexió sobre la seva tasca de delegats/des molt ampli. Molts d’ells en acabar reconeixen que aquesta formació, a banda d’ajudar-los a fer millor la seva tasca, els servirà al llarg de la vida. De manera que realment és una formació que aporta eines personals importants” assegura.

Per què és important donar aquesta formació als delegats i delegades? “Els delegats i delegades de classe són una simulació del que és i hauria de ser la democràcia representativa. A l’escola aprenem eines i actituds que ens han de servir per gestionar la nostra vida. Així doncs, educar per la participació i la democràcia és i hauria de ser una de les prioritats. Eduquem a infants i joves perquè siguin crítics i compromesos amb el seu entorn, i tinguin les eines per poder transformar allò que no els agrada per tal d’anar construint la societat. Entendre que participar no és criticar, sinó prendre consciència que una participació plena implica compromís, responsabilitat, diàleg, ….”

2017-11-21T19:25:49+00:00