En Guillem Carreras és actualment professor d’Història i de Cultura Religiosa a l’Escola Pia Sant Antoni.

Durant les darreres setmanes, el pla pilot del Departament d’Educació per incorporar l’assignatura optativa de religió islàmica, ha sigut un dels temes més polèmics del sector educatiu. En Guillem Carreras, professor de Cultura Religiosa, explica com ho portem fent, des de l’Escola Pia, des de fa més de 13 anys.

“La intenció de la Conselleria d’Educació d’implantar un pla pilot per impartir religió islàmica a les escoles públiques ha aixecat certa polseguera i ha creat la darrera polèmica de la comunitat educativa. Però com sempre, si defugim de l’arena i dels focus de l’actualitat trobem que alguns d’aquests debats ja s’han superat en algunes escoles, com és el cas de l’Escola Pia, que ja fa 13 anys que es van canviar les classes de Religió Cristiana per Cultura Religiosa. Això és una decisió prou valenta tenint en compte que a hores d’ara encara el bisbat pica la cresta als responsables de la Pastoral perquè no s’explica la religió com segurament ells voldrien.

Des de l’Escola Pia apostem per reconèixer la diversitat religiosa i/o cultural que indubtablement  tenim a la nostra societat i, com a conseqüència, també a les nostres aules.

En aquest sentit, la ja clàssica pregunta d’inici de classe de Cultura religiosa que demana amb quina religió s’identifica l’alumnat fa temps que es respon amb una diversitat de respostes equivalent a l’heterogeneïtat de l’aula, i és des d’aquí d’on es parteix.

El que proposem des d’aquesta matèria és conèixer els trets fonamentals de les diferents religions, explicar que són les creences, els ritus, quines semblances i diferències hi trobem, promoure l’intercanvi i el diàleg interreligiós, etc. Com a exemple d’alguns d’aquests itineraris, en acabar l’ensenyament secundari obligatori, el nostre alumnat ha pogut visitar una mesquita, una sinagoga, un temple sikh, un temple budista, etc.

Aquests objectius s’intenten assolir allunyant-nos de l’ortodòxia i el dogmatisme i entenent l’element religiós com una part indestriable del nostre entorn social més proper.

En un món on cada vegada hi conviuen més cultures i per tant més religions, el fet de tenir nocions bàsiques i conèixer-les ens pot ajudar a teixir ponts per tal de promoure la comunicació i la convivència entre comunitats.

En definitiva, la religió és una realitat cultural viva a la que no li podem donar l’esquena i l’assignatura de Cultura religiosa pot esdevenir una bona eina per afrontar aquests nous reptes.”