En Xavier Serra i la Montserrat Lari són membres de l’ATÈS des del seu inici: la formació de Cristianisme Viu del curs 2014 – 2015, ara fa 6 anys. En aquella formació hi van coincidir persones ben diferents, de procedència de tot arreu de Catalunya, però amb alguna cosa en comú: el seu vincle a l’Escola Pia. Ja fos a través de les fundacions, a través del lleure o bé de les escoles. En Xavier i la Montse insisteixen que tots van sentir que tenien valors i inquietuds en comú i van decidir canalitzar-ho engegant l’ATÈS, l’Associació de Treballadors i Treballadores per l’Educació i la Solidaritat.

Xavier Serra: Això va néixer de les bases, d’un grup de persones, de professionals d’Escola Pia i que teníem aquesta mateixa inquietud. Ens vam adonar que, sense voler-ho, estàvem representant, un col·lectiu molt ampli. Gent d’Olot, de Barcelona, de Caldes… Si compartim uns valors, si compartim projectes, actitud de servei… potser podem fer-hi alguna cosa. Així va néixer l’ATÈS.

Hi ha algun motiu en concret que en aquell moment us porti a iniciar l’ATÈS?
Montserrat Lari: No recordo cap projecte en concret, però sí que tots coneixíem projectes i necessitats que no s’estaven podent desenvolupar per falta de fons econòmic. I també sabíem que hi ha realitats més complexes com poden ser les escoles de Sant Antoni, Salt, Luz Casanova o Calassanci. Ens plantejàvem poder cobrir-ho amb els diners que recollíssim dins l’associació.

Xavier Serra: La idea era que amb només una aportació de dos euros de cada nòmina dels socis podíem fer possible alguns d’aquests projectes. Aquesta era la nostra il·lusió.

Com us organitzeu?
Montserrat Lari: L’inici va ser molt lent i no va ser fàcil començar i activar-nos bé. Per registrar-nos com a associació vam haver de constituir una junta. Al principi molt nombrosa i sempre amb la voluntat que fos assembleària. Durant aquests anys hi ha hagut persones que s’han desvinculat i també persones que s’hi han afegit. Al moment del confinament vam començar a fer les reunions per Meet i vam descobrir (com ens ha passat a molts) que ha facilitat molt que tothom pogués trobar-se en línia. Per tant, darrerament estem fent les trobades de manera virtual.

Com escolliu els projectes als quals fareu l’aportació.
Xavier Serra: Busquem projectes que es puguin iniciar gràcies a l’aportació econòmica. Que no es poguessin fer si no fos gràcies a aquesta empenta inicial. També busquem que tingui un impacte directe en l’alumnat o els infants i joves vinculats a l’Escola Pia. Podríem dir-ne projectes de proximitat, entitats que estiguin en xarxa amb Escola Pia. I a la vegada, projectes sostenibles, amb el màxim impacte social possible… Fa dos anys vam ajudar al projecte del Circ de l’Escola Pia de Salt i aquest any hem dividit els fons entre La Peça d’Igualada i la Rotllana de Balmes.

Qui pot proposar projectes?
Xavier Serra: Tothom d’Escola Pia. Tothom pot proposar-ne i totes les persones treballadores es poden fer sòcies de l’ATÈS. De fet, el nostre objectiu és arribar a més socis, a més treballadores. Actualment som més o menys 200 persones que amb cada nòmina fem una aportació de 2 euros… imagina quantes coses podríem fer si arribéssim a més persones. Quants projectes podríem engegar!

Dieu molt clar que sou les persones treballadores les que us Associeu?
Montserrat: Sí. No és que l’Escola Pia tingui una nova estructura per poder fer nous projectes. Som els i les treballadores qui decidim en assemblea a quins projectes podem fer una aportació. Així i tot, per sort, la Institució ens permet en algun moment utilitzar l’estructura per fer difusió de l’ATÈS.

Què cal per fer-se soci o sòcia?
Omplir un butlletí i entregar-lo a l’administrador/a del centre. Ho hem volgut simplificar molt per fer-nos més accessibles. És molt fàcil!