//Alumnes d’Escola Pia Igualada participen al projecte de robòtica CanSat, promogut per l’Agència Espacial Europea

Escola Pia d’Igualada

“5 estudiants de 1r de Batxillerat i estem realitzant un projecte en l’assignatura de robòtica anomenat CanSat, el nom ve de “Sat” de satèl·lit i “Can” de llauna, que és la grandària del satèl·lit. Aquest projecte està promogut per l’Agència Espacial Europea (ESA) a nivell europeu i consisteix a dissenyar i construir un petit satèl·lit de la mida d’una llauna de begudes. Aquest satèl·lit ha de ser llançat des d’una altura d’uns 400 m i s’ha de controlar la seva caiguda dissenyant un paracaigudes. Durant la caiguda el satèl·lit ha de ser capaç d’enviar una sèrie de dades. Un cop a terra, cal que desenvolupi una missió específica que cada equip incorpora.

El nom del nostre projecte és: “Cansalada” que ve del joc de paraules entre el nom “CanSat” agafant la primera part d’aquest ajuntant-lo amb la nostra ciutat d’Igualada, amb això tenim Can-alada, i al veure l’assimilació d’això amb cansalada, vam decidir afegir aquesta “s” per donar més joc fonètic al nom i també serveix per donar més èmfasis al nom de CanSat. Un CanSat és un satèl·lit integrat en el volum i la forma d’una llauna, deixant el tipus de missió a disposició dels creadors. Els tipus de missions més extenses són la recol·lecció de dades a través de sensors i el retorn controlat del CanSat al seu punt de llançament.

En aquest, es busca fer un satèl·lit petit i lleuger, que d’inici pugui mesurar la temperatura i la pressió atmosfèrica que és la missió principal, a més a més hi ha la missió secundària la qual es basa a fer que nosaltres ens posem diversos objectius (ex: mesurar l’oxigen, veure la seva posició, posar rodes perquè es mogui…) que és el que li dóna més valor a la nostra aportació dins el projecte. En el nostre cas, en aquesta missió secundària hem afegit plaques solars, perquè la bateria duri més i aconseguir més dades, hi hem posat rodes per fer que el CanSat es pugui moure i recollir dades des de diversos punts per a veure les variacions atmosfèriques segons la posició, i que pugui mesurar diferents factors més com: l’oxigen i CO2 entre d’altres i els rajos infrarojos i ultraviolats per a saber si l’ambient és adequat per als humans, cultius o éssers vius en general. El mateix poder mesurar aquests últims factors dóna un valor científic molt bo/alt, ja que amb un simple CanSat podríem veure si alguns planetes o zones són habitables per a nosaltres, el qual reduiria els costos en molts factors per dur a terme aquest procés i faria que aquest mateix fos més ràpid.

Actualment, ja s’ha dut a terme la fase de selecció inicial en la qual només s’havia de presentar una memòria de 10 pàgines, després d’aquesta fase de selecció en què van escollir a 10 de quasi 40 equips, però degut al alt nivell que hi ha hagut han donat l’oportunitat d’entrar a aquesta fase regional a través d’una repesca en la qual van els equips que volen intentar passar, hem de presentar una altra memòria i muntar un CanSat per, el 7 d’abril a Osca intentar passar a la següent fase. Aquest concurs ha estat creat per l’ESA, aquest projecte no és només a nivell regional, sinó que després d’aquesta fase (si es guanya) també n’hi ha una d’europea, on competeixen tots els guanyadors de tots els països que participen.”

Més informació:

anoia diari