Pastoral, lleure i voluntariat

L'Escola Pia de Catalunya aposta per una educació vivencial i experiencial que va més enllà dels espais i els horaris de l'escola, i que aprofundeix en el creixement personal en el sentit més ampli: la dignitat humana, l'espiritualitat, el compromís social, la responsabilitat i la gratitud, la gratuïtat, l'esperit crític, l'amistat. Aquesta aposta s'estructura en tres grans àmbits, que s'interrelacionen:

L'acció pastoral

L'acció pastoral és aquella acció dirigida vers l'acompanyament en el descobriment de la pròpia dimensió espiritual, i en el creixement i desenvolupament d'aquesta vers les diverses vessants: la solidaritat, el compromís social, el retrobament personal, el sentit de la vida i la fe. L'acció pastoral és present en totes institucions de l'Escola Pia, si bé és en les escoles és on hi té un pes més significatiu:

La pastoral a les Institucions Educatives:
www.mouteenxarxa.cat

L'educació en el lleure

L'Escola Pia de Catalunya té una llarga tradició en l'àmbit de l'educació en el lleure, un fet que explica la diversitat d'aquestes entitats dins la institució:

• Colònies Jordi Turull: Cada estiu, des de 1964, centenars d'infants de tota Catalunya es troben a la vall de Pineta (al Pirineu aragonès) per compartir una tanda de colònies al mig de la natura. CJT també gestiona l'antiga rectoria de Claverol (al Pallars Jussà), avui reconvertida en casa de colònies, i ofereix suport a escoles i entitats a l'hora de programar i organitzar activitats educatives de lleure.

• Escola Adhara: és el centre de formació especialitzat en titulacions relacionades amb l'educació en el lleure (cursos de monitors i de directors, de voluntariat, etc.). Està integrada a CJT.

• Agrupaments escoltes i guies: L'Escola Pia de Catalunya fou pionera en la promoció de l'escoltisme com a acció educativa dels infants i joves. Avui, tres agrupaments continuen apostant per educar a través del compromís personal i el contacte amb la natura: Agrupament Escolta Sant Antoni Abat, Agrupament Escola i Guia Mare de Déu de Núria i Agrupament Escola Rudyard Kipling (tots tres a Barcelona).

• Esplais: L'educació en el lleure a través dels esplais és una eina potentíssima per a formar persones compromeses, solidàries i crítiques, i en un entorn d'amistat. Formen part de l'Escola Pia els esplais Esplai Can Colapi (Sabadell), Esplai Erol (Mataró) i Esplai Sant Josep de Calassanç (Barcelona).

• Casals: Els casals són espais de trobada, d'intercanvi i de relació. Són llocs on construir i compartir projectes en comú: colles geganteres, corals, grups d'estudi i de repàs, activitats extraescolars, jocs de rol... L'Escola Pia de Catalunya té tres casals: Casal Calassanç, Casal de Joves Calassanç i Casal Pare Sellarès (els dos primers a Barcelona i el tercer, a Sabadell).

• Casals de vacances: Quan arriben les vacances, moltes escoles no tanquen, sinó que s'omplen d'activitats. Els casals de vacances són l'espai ideal on viure les vacances de forma educativa i activa, i compartir-les amb els amics de sempre, i fins i tot fer-ne de nous.

www.adhara.cat

El voluntariat

El voluntariat i l'associacionisme són una escola de cultura cívica, compromís social, democràcia i participació ciutadana. És per això que l'Escola Pia aposta per promoure el voluntariat entre els seus membres, especialment els alumnes de les escoles. Aquest voluntariat, acompanyat de formació específica impartida per l'escola Adhara, es du a terme tant a les pròpies institucions de l'Escola Pia (fundacions, colònies, esplais i agrupaments, etc.) com en d'altres entitats.