El voluntariat a l’Escola Pia de Sitges

Pàgina inicial/Papers/El voluntariat a l’Escola Pia de Sitges

De les diverses activitats que organitzem i proposem des de la Pastoral de l’escola, la del voluntariat és una de les més consolidades i que més èxit té entre el nostre alumnat. Però més enllà del fet de ser una oportunitat de passar una estona agradable de convivència -i, no ens enganyem, de no fer classe-, és una activitat essencialment formadora.

El voluntariat ajuda els nois i noies a prendre compromís amb l’entorn, a relacionar-se amb persones que no són de la seva edat, a treballar l’empatia i posar-se al costat d’algú que els necessita en aquell moment, a ser “fàcilment” responsables. Sovint no són conscients de tot això ja que s’ho passen bé i només hi veuen la part lúdica. Per això és important també fer-los reflexionar i adonar-se que, sense gaire esforç, estan aprenent i desenvolupant valors que contribueixen a millorar el món.

Però el voluntariat no només va dels altres: també va d’un mateix. Passar una estona xerrant amb les àvies de la residència o jugant amb la canalla d’Infantil els ajuda a connectar amb el seu món interior, a descobrir que fent un bé als altres es fan un bé a si mateixos.

Per tot això, aquest curs vam decidir ampliar l’oferta de voluntariat i vam proposar activitats des de 4t de Primària al Batxillerat. Més enllà d’ajudar en les campanyes solidàries o en les celebracions, a l’Escola Pia de Sitges tenim un programa d’apadrinament. L’alumnat voluntari de 4t de Primària a 2n d’ESO fa de padrí dels cursos de P3 a 3r de Primària en tasques diverses: padrins/es de lectura de contes, de creativitat, de joc, d’escriptura i de lectura. A 3r i 4t d’ESO els proposem ser padrins i padrines dels avis i àvies de la vila i van a les residències a passar una estona de convivència. Finalment, a l’alumnat de Batxillerat li proposem de col·laborar, fora de l’horari escolar, amb l’Aula Gaia de la Creu Roja (tot i que aquest curs no n’hem tingut de voluntaris, tot sigui dit).

Totes aquestes propostes són, com hem dit, fàcils de fer i sovint permeten a aquells a qui els costa seguir les rutines de l’aula fer-ho molt bé. I, com a educadores, sabem la importància que té “fer bé alguna cosa” per poder confiar que la següent també la farem bé. Amb el voluntariat tothom hi guanya: qui rep i qui dóna.

sdr

2018-06-15T11:24:48+00:00