Fem Àgora: una invitació a la reflexió compartida

Pàgina inicial/Papers/Fem Àgora: una invitació a la reflexió compartida

Ens trobem davant una realitat ben viva i apassionant: el «Fem Àgora». El projecte va sorgir, ja fa uns anys, d’una demanda de l’alumnat presentada en la VI Assemblea de les Institucions i de l’assumpció d’aquella demanda per part del professorat de filosofia de l’Escola Pia de Catalunya. Mitjançant els seus representants, nois i noies de l’etapa de batxillerat van manifestar el desig de crear un espai de trobada conjunta on conèixer-se i debatre qüestions filosòfiques. I volien fer-ho d’una forma diferent, més viva i directa. Aquest desig va ser vist com una oportunitat i un repte: obrir les aules de filosofia i portar-les allà on van néixer, a l’àgora pública.

I enguany arribem a la V edició del «Fem Àgora». Al llarg d’un matí de divendres, sempre a la primavera, convidem l’alumnat de 1r de batxillerat, al voltant de 1200 nois i noies, a viure una jornada de reflexió diferent, en un espai obert, amb uns companys i companyes que no són els habituals. La logística i el nombre de participants ens porta a repartir-nos en tres o quatre escoles acollidores cada curs.

La filosofia s’exerceix des de posicions i contextos molt diferents, com ja sabeu. Però el millor espai per fer filosofia és sempre en companyia d’altres: deixant-nos sorprendre, fent-nos preguntes, cercant respostes… i sempre, amb un esperit crític esperonador. Aquests són els ingredients essencials de tota reflexió filosòfica. En edicions anteriors del «Fem Àgora» hem adreçat la nostra mirada al sentit autèntic de la llibertat de decisió, al valor i els límits de la democràcia, als condicionants de ser protagonistes d’una revolució digital i a l’horitzó futur de l’ésser humà, el post-humanisme.

Aquest any «Fem Àgora» ens proposa reflexionar sobre una qüestió que té una clara dimensió social: el reconeixement i respecte per les diferències de gènere. El títol de la jornada ens marca ja un itinerari. «SEXE, GÈNERE, PERSONA». Habitualment no qüestionem què vol dir ser dones o ser homes, i donem per descomptat que és fruit de processos biològics. Haurem de començar a acceptar que el gènere té molt de construcció cultural i que pot establir diferències i desigualtats entre dones i homes. Pot suposar l’exclusió de les persones trans, intersex, gais, lesbianes i bisexuals. El perill de reduir la persona a dos únics gèneres «suposadament naturals» i establir uns papers socials predeterminats, converteix la vida de molts éssers humans en un espai on les pressions socials, les violències masclistes i les normes del gènere limiten la riquesa i llibertat humanes.

Alfred Aguilar, professor de Filosofia de l’Escola Pia de Sitges

2018-04-26T15:35:37+00:00