Notícies‎ > ‎

“Llegendes del Berguedà. Un actiu pedagògic excepcional”, guanya el XXVII premi Joan Profitós

11 de maig 2017, 1:26 publicada per Comunicacio Escola Pia

El XXVIIè premi Joan Profitós d’Assaig Pedagògic, que convoquen la Fundació Joan Profitós i la Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), s’ha atorgat a l’obra "Llegendes del Berguedà. Un actiu pedagògic excepcional", d’Albert Rumbo i Soler. El treball recull 430 llegendes de la comarca del Berguedà, les classifica i comenta. Es tracta d’una aportació que té el valor de donar a conèixer un llegat cultural que forma part del nostre patrimoni, i que alhora constitueix un material didàctic excepcional per integrar les noves generacions d’alumnat.

El premi es va lliurar ahir a la Sala Pere i Joan Coromines de l’Institut d’Estudis catalans on ,a més del guardó, el doctor en Pedagogia i professor de la Universitat de Vic, Antoni Tort, va fer la conferència “Escola, famílies i comunitat: els vincles indispensables”

Un premi, dues mencions honorífiques

Albert Rumbo i Soler (Berga, 1971), llicenciat en Història per la Universitat de Barcelona (UB) i postgraduat en Gestió i Animació de la Cultura Popular per la Universitat Ramon Llull (URL). Tècnic superior de cultura i patrimoni de la Diputació de Barcelona, treballa com a arxiver itinerant en 29 arxius municipals del Bages i el Berguedà.

Rumbo ha estat gerent del Patronat Municipal de La Patum de Berga (2011-2017), del qual va formar part des de la seva creació (2001). El 2016 va ser reconegut amb el Premi Best a un personatge públic per la seva tasca de difusió i conservació del patrimoni cultural català, en especial pel que fa a La Patum de Berga i al bestiari festiu. Va ser el coordinador i redactor del projecte perquè La Patum fos reconeguda com a Obra Mestra del Patrimoni Oral i Immaterial de la Humanitat de la Unesco.

Així mateix, el jurat fa una menció honorífica a les obres Educar per a la sostenibilitat. Educar en un context d’urgència planetària i de crisis de civilització, d’Emili Puig i Vilaró, que és doctor en Educació, i a La lectura com a antropogènesi en l’obra de Marc-Alain Ouaknin: 1991-2010, de Josep-Lluís Rodríguez i Bosch, llicenciat en Filosofia i doctor en Educació. La primera tracta pedagògicament un tema actual i rellevant, i fa propostes raonades per a la creació d’un model psicopedagògic i holístic que condueixi a la millora de les relacions dels éssers humans amb ells mateixos i amb la biosfera. L’altra és un treball filosòfic que mostra les bases d’una pedagogia de la lectura que, diu, «ofereix una perspectiva d’esperança per a uns humans sovint mancats d’il·lusió».

El jurat d’enguany ha estat integrat pel Joan Mallart, pedagog i vicepresident de la Societat Catalana de Pedagogia, que ha estat el president del jurat; els vocals Josep Gallifa, catedràtic de la Facultat de Ciències de l’Educació Blanquerna de la Universitat Ramon Llull, Conrad Vilanou, catedràtic de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona, Elena Venini, pedagoga, i Núria Rajadell, pedagoga. Ha exercit de secretari el Marian Baqués, pedagog i escolapi.