Notícies‎ > ‎

Arrenca la celebració dels 200 anys de l'Escola Pia de Sant Antoni

L’Escola Pia de Sant Antoni obrirà les portes dissabte, dia 24, per inaugurar el bicentenari, després que el passat dia 17 fou la pregonera de la Festa Major del barri de Sant Antoni de Barcelona. A les 10.15h s’iniciarà l’acte d’obertura oficial de la commemoració dels 200 anys, que tindrà lloc a l’església, i durarà fins les 11h. En l’acte, es recordarà el passat de l’escola, a través de les paraules del director de l’escola, Ramon Beringues; l’alcalde de Barcelona, Xavier Trias; i el provincial dels escolapis de Catalunya, Jaume Pallarolas. A continuació, la festa dels Tres Tombs envairà l’escola, obrint aquesta tradició a tota la comunitat educativa. Ja a les 12.00h, s’inaugurarà l’exposició que recull la trajectòria de l’Escola Pia de Sant Antoni, des dels seus inicis fins a l’actualitat.

L’Escola Pia va obrir les seves portes l’any 1815. Era el primer centre de l’Orde que aconseguia establir-se a Barcelona, encara dins la muralla. Al novembre van començar les classes, en una ciutat que tot just es recuperava de la Guerra del Francès. Des d’aleshores, el centre va anar patint transformacions, ampliant les instal·lacions, sofrint els efectes de la Setmana Tràgica (1909) i de la Guerra Civil (1936-1939) però sempre mantenint l’esperit de l’Escola Pia: des del Pietat i Lletres del segle XIX, fins al 200 anys aprenent amb tu, lema de l’escola per aquest any del bicentenari.

Per les aules de l’Escola Pia de Sant Antoni, hi han passat personatges de renom com ara Francesc Pi i Margall (president de la Primera República), Manuel Milà i Fontanals (escriptor i impulsor de la Renaixença), l’escriptor Josep M. Folch i Torres, l’arquitecte Josep Puig i Cadafalch, el cirurgià Josep Trueta i Raspall o el dramaturg Àngel Guimerà. Més recentment, els escriptors Terenci Moix i Josep M. Benet i Jornet, els cantants Joan Manuel Serrat i Dyango i periodistes com Ramon Pellicer i el meteoròleg Francesc Mauri també han passat per l’escola de la Ronda Sant Pau.

L’escola ha estat un referent educatiu, impulsant no només l’ensenyament d’aritmètica i lletres als seus inicis, sinó també d’oficis, llengües estrangeres o fins i tot amb un paper clau en la introducció del bàsquet a les escoles. Va ser el sacerdot escolapi Eusebi Millan qui, en tornar de Cuba, va fomentar l’esport americà del basket-ball, fins al punt que va convertir-lo en una assignatura obligatòria més. I això va donar peu a què un grup d’exalumnes fundessin el 1922 el Laietà B. B. C., el primer club de bàsquet de l’Estat espanyol. El primer partit es va disputar entre el Laietà i el C. D. Europa el 8 de desembre d’aquell mateix any i ja té un lloc a la història.