Notícies


Un alumne de Sarrià, l'innovador tecnològic Forbes més jove d'Europa

17 de gen. 2017, 1:36 publicada per Comunicacio Escola Pia

Alex Sicart, alumne de primer de Batxillerat de l’Escola Pia Sarrià, de 17 anys, és l'únic espanyol i el més jove inclòs en la llista Forbes dels menors de 30 anys europeus més influents en la categoria de Tecnologia.

Sicart, juntament amb els també alumnes de Sarrià Elsa Rodríguez i David Andrés,  han ideat una plataforma d'economia col·laborativa per a cotxes elèctrics desenvolupat al costat d'Audi. A través de la seva xarxa, els usuaris poden llogar estacions de càrrega per a vehicles elèctrics en les seves pròpies llars.

Amb aquest projecte van guanyar l'Audi Creativity Challenge i van viatjar a Silicon Valley, on van visitar les principals empreses tecnològiques del món.

La Fundació Benallar inicia l'acolliment de refugiats

10 de gen. 2017, 2:51 publicada per Comunicacio Escola Pia

La Fundació Benallar, depenent de l'Escola Pia de Catalunya, acaba d'obrir el primer pis de refugiats de l’entitat. De moment acull una família de tres membres. D’aquí al febrer s'obriran tres  pisos més. En total es posaran 15 places a disposició del programa Nausicaa, per a sol·licitants d’asil exclosos del programa estatal, de l’Ajuntament de Barcelona. El responsable de l’àrea d’acció social d’Escola Pia, Ernest Botargues, ha volgut agrair "la bona feina feta pel coordinador de Benallar, en Sergi Noguera, els educadors Robert Bonet i Mercè Bros i la il·lusió i l’empenta d’un grapat de voluntaris".

Nou Full informatiu de la Fundació Educació Solidària

9 de gen. 2017, 3:09 publicada per Comunicacio Escola Pia


Els quinze anys de les "escuelitas de tareas" a Mexicali, l'actualitat de les subseus i les escoles, la presentació de la nova web i l'experiència d'una voluntària de llarga durada són algunes de les informacions que es recullen en aquest número. 

L'Escola Pia us desitja un bon Nadal 2016

21 de des. 2016, 3:36 publicada per Comunicacio Escola Pia


A tots els escolapis, amics i col·laboradors de l’Escola Pia de Catalunya i de la Viceprovíncia de les Califòrnies 

Aquest any el Nadal s’escau en uns moments de festa grossa, l’Escola Pia celebra a tot el món els 400 anys del naixement com a congregació religiosa i els 250 de fer sant a Josep Calassanç, és a dir de posar-lo com a model per a tots. 

Fer festa significa celebrar, estar contents, però també és un moment per aturar-nos, mirar orgullosament el passat i pensar en el futur que volem construir conjuntament. 

Nadal i Escola Pia tenen molt a dir-se. Si anem a fons, veurem en el Nadal, més enllà dels llums que ja encenem al novembre per tal d’estimular les compres, una família i un infant dèbil i desprotegit; paradoxalment, però, és en aquesta petitesa on Déu es fa present a la humanitat. Malauradament avui no li costaria gaire trobar aquesta família, segurament la veiem cada dia quan obrim el diari i no sempre som prou conscients que Déu torna a néixer de nou en cadascuna d’elles. 

L’Escola Pia també neix davant la mirada inquieta i transformadora que Josep Calassanç va tenir vers els nois que vivien pobrament al barri del Trastevere. Després de diversos intents de donar continuïtat a la seva obra va fundar la congregació de l’Escola Pia; és interessant prendre consciència que primer va fundar la missió i després la institució que li havia de donar continuïtat; només la fidelitat al projecte original ens fa creïbles al món d’avui. 

Avui dia aquesta fidelitat la trobem en el compromís de tots i cadascun dels que fem possible el projecte de l’Escola Pia al món. 

A casa nostra amb els gestos discrets i anònims dels pares i mares, alumnes, docents i educadors, personal d’administració i serveis, religiosos i tots els col·laboradors que fem possible la tasca de cada dia a les escoles i les fundacions.

 Algunes de les postals de Nadal que rebem són el nou centre de formació professional de Salt i el camí conjunt amb la fundació Benallar per donar acollida a persones immigrades en situació irregular i refugiats. També podem esmentar molts programes a les escoles que cerquen una escola inclusiva i per a tots i també els programes de les fundacions Servei Solidari i Educació Solidària que tan ben valorats són a moltes instàncies externes. 

A la viceprovíncia de les Califòrnies són postal de Nadal la nova escola de Mexicali, en un dels barris més pobres de la ciutat, just al costat del mur de separació amb Estats Units que alguns volen fer més alt encara. Les escuelitas de tareas i els centres de menors acompanyen aquesta magnífica tasca. 

Ens arriben també moltes postals de Nadal de molts països on som els escolapis. Avui dia estem presents a trenta-sis països del món i en més d’un d’aquests llocs hi trobem companys catalans que s’hi dediquen en cos i ànima. 

El lema de la nostra celebració d’enguany és Educar, Anunciar, Transformar. 

Mentre celebrem el Nadal podem entendre millor com el papa Francesc ens convida a viure aquest lema: “Romangueu oberts i atents a les indicacions que l’Esperit us suggereix. Per sobre de tot, seguiu les petjades que els nens i els joves porten escrites en els seus ulls. Mireu-los a la cara i deixeu-vos contagiar per la seva brillantor per ser portadors de futur i esperança. Déu us concedeixi situar-vos profèticament presents en els racons on els nens pateixen injustament.” 

(Missatge del Papa Francesc dirigit a l’Escola Pia en ocasió de l’Any Jubilar Calassanci) 

Bon Nadal a totes i tots 


Equip de Govern: Eduard Pini, provincial. Enric Canet, Josep M Canet, Joan Prat, Lluís Tort, assistents. Alba Balcells, Ernest Botargues, Toni Burgaya, Sara Camps, caps d’àrea. 




(Teniu adjunt el text sencer en PDF)

Els col·legis de l'Escola Pia amb La Marató de TV3

15 de des. 2016, 8:52 publicada per Comunicacio Escola Pia


La 25ª Marató de TV3, que es fa aquest diumenge, vol obtenir fons enguany per la recerca en l'ictus i les lesions medul·lars i cerebrals traumàtiques. L'ictus és una pèrdua sobtada de les funcions cerebrals causada per un accident vascular. A Catalunya, és la primera causa de mort en les dones i la tercera en els homes. Cada any, n'hi ha més de 13.000 casos, 1.300 dels quals en pacients més joves de 55 anys.

Com cada any són molts els centres de l’Escola Pia de Catalunya que s’han mobilitzat i realitzat actes de suport per recaptar fons, com fa pocs dies Sabadell, Calella o ahir mateix Igualada, amb una xerrada pels alumnes, o Olot amb la seva “Cocada”. I no us perdeu el "MannequinChallenge" que ha fet Sant Antoni en col.laboració amb el comerç del barri.

Divendres l’Escola Nostra Senyora organitza un concert que vol que esdevingui una tradició al districte per celebrar l’advent del Nadal. L'entrada és lliure, oberta a tothom. La col·laboració amb la MaratóTV3 és voluntària a partir de donatiu.

A l’Escola Pia Sarrià el mateix diumenge 18 de desembre l'Escola participarà a la Marató amb dos actes que coorganitza amb  el Col·legi de l'Advocats de Barcelona. Un partit de futbol solidari entre l'equip de futbol de l'ICAB i l'equip juvenil de l'Escola, a les 10 h, al camp de gespa. I un concert solidari de Coral de l'ICAB, a les 11.00 h, a la sala d'actes de Sarrià.

A Balmes també diumenge i des de les 10:30 del matí hi haurà activitats esportives, tallers, una xocolatada i un concert de Nadal. Es finalitzarà amb una rifa solidària els beneficis de la qual, aniran a La Marató.

A Caldes participen amb un grup d'alumnes de 5è de primària, que interpretaran uns temes amb flauta sota la direcció del professor de música a l'activitat “Caldes Bull amb la Marató”.

400+250: l'any Jubilar des de l'Arxiu de l'Escola Pia

15 de des. 2016, 7:35 publicada per Comunicacio Escola Pia   [ actualitzat el 15 de des. 2016, 7:36 ]


“Canonitzar un sacerdot que s’havia consagrat del tot i en exclusiva a l’educació dels infants volia dir que l’Església reconeixeria i confirmaria que aquesta dedicació podia portar a la santedat i que educar els infants era una acció bona i lloable, una obra de misericòrdia.”

Aquest és un fragment de l’escrit que el responsable de l’Arxiu de l’Escola Pia de Catalunya, Joan Florensa, acaba de publicar a La Plega, la seva publicació periòdica.  En ell dona els detalls del procés de beatificació, fa ara 250 anys, i com es va celebrar una vegada aconseguida. Del mateix autor us recomanem també aquest interessant text que contextualitza àmpliament la celebració dels 400 anys de l’Orde.

El papa Francesc ha proclamat l’Any Jubilar Calassanci que ha començat el dia 27 de novembre i des de tota la institució s’estan organitzant diferents actes de commemoració d’entre els quals el dia fort serà el 25 de març. 

Innovar, un procés íntim

14 de des. 2016, 6:43 publicada per Comunicacio Escola Pia   [ actualitzat el 14 de des. 2016, 6:44 ]


Ita Asparó, directora pedagògica de l'Escola Pia d'Olot, reflexiona en aquest article al Diari de l'Educació sobre com ha de ser el procés per innovar en educació. En un moment "en que som molts" cal "crear mètode, esdevenir un equip amb tota la comunitat educativa, omplir el nostre dia a dia de confiança, passió, resiliència, lideratge i creativitat és el verdader repte."

Aquí teniu tot l'article.

Innovar, un procés íntim

Crear mètode, esdevenir un equip amb tota la comunitat educativa, omplir el nostre dia a dia de confiança, passió, resiliència, lideratge i creativitat és el verdader repte. Aquest pas cal fer-lo, crec jo, en la intimitat.

14.12.2016 - 08:32
  
 

Sóc del col·lectiu de persones que pensem que l’educació és el veritable i únic motor del canvi per un món més just i sostenible. Estic contenta i em sento optimista vers el futur. Per fi, cada dia escolto i llegeixo les paraules innovació i educació a tot arreu. Les primeres evidències que anem bé és que som molts i fem colla, ens uneix un horitzó comú i una idea clara: per arribar-hi ens cal un canvi profund.

També compartim uns pilars bàsics per sustentar la innovació: l’alumne ha d’estar al centre del nostre projecte i hem de personalitzar el seu procés de creixement. Sabem també que créixer comporta entendre el món i les persones, i aquest fet ens obliga a tenir una visió interdisciplinària. Constatem que cal treballar moltíssim en l’autoconeixement i en el coneixement de la persona i que calen actituds de compromís amb els altres per esdevenir un ciutadà crític i disposat a treballar pel bé comú. El treball cooperatiu i l’autoregulació seran bàsics per al nostre mètode. Sabem que les emocions i els sentiments són claus en les nostres vides, que allò que ens apassiona i ens fa feliços és el que ens esperona, malgrat les dificultats, a tirar endavant. La passió per créixer i canviar el món ha de ser l’aire que respirem mestres, pares, alumnes i qualsevol persona de la colla que hi estigui involucrat.

Així doncs, som una bona colla amb el ferm propòsit de transformar el món a partir de l’educació. Sóc optimista, no somiatruites, i conscient que és una tasca complexa. Tenim el què i el per a què, la dificultat està en el com fer-ho possible.

Amb l’absoluta humilitat de qui cada dia repensa el que fa i el que treballa, crec que coneixem els requisits, pilars bàsics, però ens cal crear mètode: compartit, propi i facilitador. Som persones compromeses, conscients de com n’és d’imprescindible el capital moral i emocional però no n’hi ha prou, per aconseguir-ho ens cal transformar la nostra organització i establir marcs de confiança i comunicació, amb equips transversals i lideratges transformadors.

Però això no és tot, ens podríem quedar de nou tancats en nosaltres mateixos. No podem treballar d’esquena a les ciutats, al país i al món. Allò que fem cada dia ha d’esdevenir socialment transformador.

Crear mètode, esdevenir un equip amb tota la comunitat educativa, omplir el nostre dia a dia de confiança, passió, resiliència, lideratge i creativitat és el verdader repte. Aquest pas cal fer-lo, crec jo, en la intimitat. Com els grans canvis personals. Fugir de la remor de cada dia, de les mil tasques urgents, de les exigències burocràtiques i simplement dedicar un temps a crear. Dic íntim perquè ho reconec en el que fem a porta tancada, on cadascú pot posar en entredit el que fa, el que sent, el que li fa por i el que l’impressiona. Allò que només és capaç de compartir-ho amb aquell col·lectiu amb qui s’ha conjurat per fer-ho conjuntament perquè s’han promès confiança i generositat. Tanmateix no hi estem acostumats i és per això que la transformació d’una escola s’evidenciarà no només a les aules sinó també a les reunions i sessions de treball que s’han de transformar en tallers de creació.

Aquesta colla, aquesta tribu, ha de buscar aliats. Li cal explorar, compartir, però ha de retornar a la seva intimitat per continuar canviant i convivint amb la duresa d’haver de deixar enrere allà on s’aferrava. A poc a poc, quan el llenguatge ja és compartit i el canvi es percep en el dia a dia, cal que es mostri als altres perquè ens donin la imatge del que som, talment com un mirall. L’aprovació i la crítica del col·lectiu ens reforçarà i ens esperonarà de nou a tancar-nos per, en la intimitat, retrobar-nos de nou amb nosaltres mateixos i continuar creant i canviant.

Aquest és el meu dia a dia, amb el projecte SUMMEM, contenta de veure com el país es mou amb altres projectes similars. Conjurada amb un equip que hi deixa la pell i em fa feliç. Així doncs, com diem a casa: endavant les atxes, ho tenim a tocar!

El Premi Joan Profitós d’assaig pedagògic en català arriba a la XXVII edició

13 de des. 2016, 3:13 publicada per Comunicacio Escola Pia   [ actualitzat el 13 de des. 2016, 6:54 ]

La Fundació Joan Profitós de l’Escola Pia de Catalunya i la Societat Catalana de Pedagogia convoquen un any més el Premi Joan Profitós d’assaig pedagògic. Amb un import de 2.500 euros el guardó reconeix assajos i estudis amb un contingut que giri al voltant de l’acció educativa, sigui una reflexió pedagògica o bé una anàlisi d’aquest àmbit, escrits en llengua catalana. Rep el nom de Joan Profitós (1892-1954), escolapi, parvulista i pedagog que, a banda de ser un gran promotor dela llengua i la cultura catalanes, és autor de llibres de lectura i de narracions per a infants i el creador de la Biblioteca Pedagògica de l'Escola Pia de Catalunya.

Al llarg de 27 anys, s’han premiat obres d’àmbits tan diversos com les matemàtiques, l’educació física, la psicologia o els successius plans d’educació que s’han anat implantant. Entre d’altres premiats, hi ha Francesc Torralba, per Pedagogia del sofriment; Xavier Blanch Gisbert, La reforma educativa dels noranta o les reflexions d’Andreu Clapés Flaqué a Jo també faig classes a la UAC. El pedagog Valentí Feixas ha estat el darrer guardonat pel treball “Ser persona. Vida, pensament i acció pedagògica de Pau López i Castellote (1929-1994)”. Autoritats com l’Octavi Fullat han format part del jurat en diferents edicions. 

Els treballs originals hauran de tenir un mínim de 100 fulls Din A4 i lliurar-se abans de les 17h del 28 de febrer del 2017 a la seu de la Fundació Joan Profitós, Ronda de Sant Pau 80, 2n pis, 08001 de Barcelona.

XXVII Edició

L’adjudicació del Premi serà feta per un jurat, integrat en aquesta edició per: Sr. Joan Mallart, pedagog i vicepresident de la Societat Catalana de Pedagogia, que exercirà com a president del jurat; els vocals Sr. Josep Gallifa, catedràtic de la Facultat de Ciències de l’Educació Blanquerna de la URL, Sr.  Conrad Vilanou, catedràtic de la Facultat d’Educació de la UB, Sra. Elena Venini, pedagoga i Sra. Núria Rajadell, pedagoga. Exercirà de secretari el Sr. Marian Baqués, pedagog


Podeu consultar les bases al document adjunt.

L'Escola Pia aposta per la FP Dual com un sistema formatiu de qualitat

24 de nov. 2016, 4:04 publicada per Comunicacio Escola Pia   [ actualitzat el 14 de des. 2016, 1:12 ]

Antoni Burgaya, secretari general de les Institucions Educatives, juntament amb Francisco Belil, vicepresident de la Fundació Bertelsmann, han fet oficial l'adhesió de l’Escola Pia de Catalunya com a institució de l'Aliança per a la Formació Professional Dual.

L'Aliança per la FP Dual és una iniciativa promoguda per la Fundació Bertelsmann juntament amb la Fundació Princesa de Girona, la Cambra de Comerç d'Espanya i la CEOE que té com a principal objectiu agrupar empreses, institucions i centres educatius per millorar la empleabilidad dels joves.

Escola Pia de Catalunya té més de 40 anys d'experiència en l'àmbit de Formació Professional. Ofereix una àmplia diversitat d'accions formatives i totes les seves accions tenen en comú capacitar a l'alumnat per a l'exercici qualificat de les diferents professions, l'accés a l'ocupació i la participació activa en la vida social, cultural i econòmica. Així doncs, tots els centres que conformen Escola Pia de Catalunya es comprometen amb la Formació Dual per millorar les perspectives d'ocupació per als alumnes.

Antoni Burgaya, Secretari General de les Institucions Educatives de l’Escola Pia de Catalunya, ha destacat que “creiem que la nostra institució, pionera en fer de l’educació l’instrument per la millora vital dels joves,  ha de participar en iniciatives que els permetin accedir al mercat de treball. En aquest sentit és una molt bona oportunitat adherir-se a l'Aliança."

Per la seva banda,Francisco Belil, vicepresident  de la Fundació Bertelsmann, ha insistit que “la FP Dual ha de ser vista pels joves com una oportunitat per avançar en el camí cap a la vida adulta i, per això, és important que institucions educatives com Escola Pia de Catalunya, un referent en l'àmbit català, se sumeixen a l'Aliança per seguir potenciant la Formació Professional Dual i aconseguir la col·laboració de tots els agents implicats.”

L'Escola Pia de Moià inaugura la seva Escola de Música

23 de nov. 2016, 7:54 publicada per Àngels Doñate   [ actualitzat el 24 de nov. 2016, 8:19 per Comunicacio Escola Pia ]


Amb la participació dels alumnes i les seves famílies, els professors i la presència de la regidora de Cultura, Mercè Bigorra s'ha fet un petit acte i visita a les instal·lacions. L'activitat de la mateixa escola va començar el passat 2014-2015 i actualment ja compta amb 70 alumnes, des de nadons que hi van amb els seus pares per gaudir d'estones de música fins a persones més grans que inicien l'estudi d'algun instrument.

Enguany, s'ofereixen estudis de violí, piano, flauta travessera, guitarra i bateria, impartits per quatre professors especialitzats. Des de l'escola també es vol fomentar fer música en grup i per això es compta amb dos Combo. Paral·lelament, amb la Primària s'ofereixen classes de llenguatge musical i cant coral de 1r a 6è, on cada alumne escull l'instrument que vol estudiar.  

Una frase resum l'esperit que acompanya aquesta escola: "Un músic no és només aquella persona que sap tocar un instrument. És algú que sap estimar la música en totes les seves formes i manifestacions. Algú que sap cantar però també escoltar i crear. A l'aula, els nostres petits músics també aprenen a socialitzar-se, a compartir, a treballar en grup". Així ho voldríem.

1-10 of 795