Notícies


20 anys de Vespres Científics a Nostra Senyora

28 d’abr. 2017, 1:20 publicada per Comunicacio Escola Pia

Els “Vespres científics” de l’Escola Pia Nostra Senyora fan 20 anys. Era 1997 quan es va fer el primer vespre que va consistir en una observació de les estrelles. Des de l’inici es va concebre com una activitat escolar diferent oberta a tothom: alumnes, exalumnes, professors, pares, ...

Són un aprenentatge interactiu i del tot experimental dels conceptes més clàssics i actuals de la ciència. A nivells comprensibles per a tothom i sense fórmules. Des de fa 20 anys cada curs s’han fet 9 sessions temàtiques diferents en divendres al vespre amb grups molt reduïts de participants en cada sessió.

Des de l’inici i fins ara han estat concebuts per Josep M Valls, llicenciat en Ciències Químiques i durant 40 anys dedicat a l'ensenyament de la Física i la Química en diversos centres de l'Escola Pia i ara jubilat. I també per la Marta Segura, llicenciada en Ciències Químiques i professora de l'Escola Pia Nostra Senyora. Aquest tàndem ha arribat fins aquest 2017 organitzant un 20é aniversari que avui fa un dels principals actes, amb la intervenció del divulgador científic Anicet Cosialls.

III Trobada d’Acció Social d’Escola Pia Catalunya

27 d’abr. 2017, 1:36 publicada per Comunicacio Escola Pia   [ actualitzat el 27 d’abr. 2017, 3:37 ]

            


El context migratori convuls en el que vivim, al qual ni societat civil ni administracions semblen capaces de donar respostes, necessita d'un anàlisi des de institucions com ara l'Escola Pia. És per això que enguany la Trobada d'Acció Social de la nostra institució, que es celebra aquest divendres dia 28 d'abril, vol intentar entendre l’origen i el per què d’aquesta situació. En Josep Mª Royo, investigador del Programa de Conflictes i Construcció de Pau de l’Escola de Cultura de Pau (UAB),  donarà algunes claus amb la seva presentació:"Dilemes, causes i conseqüències de la política migratòria i de refugi de la UE i Espanya. Què podem fer des de la societat civil?".


Es vol debatre entre tots i totes sobre aspectes com: la lliure circulació de persones; el concepte mal emprat de "crisi de refugi"; les actuacions d'Espanya i la UE; la situació de refugi a nivell internacional; les respostes de la societat civil respecte aquest fenomen migratori, entre d'altres qüestions. 

Jordi Teixidor, membre del nou Secretariat General de Gestió de Projectes i Sostenibilitat

25 d’abr. 2017, 2:07 publicada per Àngels Doñate   [ actualitzat el 25 d’abr. 2017, 9:36 ]

L'Escola Pia crea el Secretariat General de Gestió de Projectes i Sostenibilitat, en el marc de les estratègies aprovades en el darrer Capítol General de l'Orde. En Jordi Teixidor, responsable de gestió de la Fundació Educació Solidària i de Servei Solidari de l'Escola Pia de Catalunya, ha estat escollit membre d'aquest Secretariat.

Entre les funcions i tasques, cal destacar "l'impuls de la cultura de projectes i equips" i "la recerca de recursos que facin possible la sostenibilitat de les nostres obres i fundacions", treballant per a totes les demarcacions de l'Orde a nivell mundial, sobretot les més necessitades.

El potencial de la gamificació en l'educació

24 d’abr. 2017, 4:33 publicada per Àngels Doñate

El proper 27 de maig se celebra "L’expansió del #gamificurs", una jornada presencial per descobrir el potencial de la gamificació i l’aprenentatge basat en jocs a l’educació organitzada per l'ICE de la Universitat de Barcelona amb diferents col·laboradors entre els quals es troba l'Escola Pia de Catalunya. 

En aquesta jornada diversos docents i especialistes d’arreu de Catalunya i l’Estat espanyol presentaran les seves experiències i organitzaran tallers on els participants comprovaran el desenvolupament i la pràctica d’aquestes metodologies. Podeu trobar més informació al bloc del #gamificursel programa i també la llista de correu per rebre totes les novetats. El professor Christian Negre, de l'Escola Pia de Calella, és un dels organitzadors. 

Seran els protagonistes modalitats com el Joc de Rol, el Joc de Taula, el Rol en viu, les “Escape Rooms”, el BreakOutEdu i els “Serious Games” de la mà d’experts ludificadors com Oscar Recio (Oviedo), Meritxell Nieto (Andorra), Xavier Moratonas (Mollet), Joan-Tomàs Pujolà (Universitat de Barcelona), Manuel Sánchez (Sevilla),  David Martín (Barcelona), Raúl García (Barcelona), Natxo Maté (Badalona) i Christian Negre (Calella).

La jornada serà un punt de trobada per tots aquests docents i formadors interessats en aquestes metodologies i amb la voluntat de generar la creació de xarxa entre el participants.




Recomanacions per Sant Jordi del Grup d'Animació a la Lectura

18 d’abr. 2017, 9:13 publicada per Àngels Doñate   [ actualitzat el 24 d’abr. 2017, 4:37 ]


Us compartim el llistat de llibres recomanats per aquest Sant Jordi que ha elaborat el Grup d'Animació a la Lectura de les nostres escoles. Els educadors i educadores us proposen 37 llibres que els han agradat molt. Si us quedeu amb ganes i en voleu més, sempre podeu clicar les pestanyes de la seva pàgina per trobar altres històries. Us desitgem que passeu una molt bona Diada de Sant Jordi.


Educadors i educadores de Catalunya participen al Congrés Internacional de Educación Escolapia

18 d’abr. 2017, 8:35 publicada per Àngels Doñate

Amb motiu dels 400 anys de la fundació de l'Orde i a Santiago de Xile, prop de 200 educadors i educadores de l'Escola Pia de tot el món participen a Coedupia, Congreso Internacional de Educación Escolapia que comença dimarts 18 d'abril. Amb motiu dels 400 anys de la fundació de l'Orde a Roma, sota el lema “EDUCAR, ANUNCIAR, TRANSFORMAR”, es compartiran reptes i experiències al voltant de l'educació. Un grup de professionals de les escoles de Catalunya presentaran el SUMMEM i també experiències de dimensió interior, treball cooperatiu, inclusió, interculturalitat, acció social, lleure ... 

A través de la web del congrés i  el “hashtag” #coedupia2017 es pot seguir el dia a dia, les principals intervencions i tallers. 



Carta de Pasqua a tots els membres de l’Escola Pia

6 d’abr. 2017, 4:17 publicada per Àngels Doñate   [ actualitzat el 7 d’abr. 2017, 2:55 ]

Dissabte 25 de març, en finalitzar l’eucaristia de la celebració dels 400 anys a la Seu d’Urgell, vam citar un fragment del llibre “Sermons dels diumenges i festes principals de l’any, per a utilitat dels rectors i dels qui tenen cura d’ànimes”, publicat a Sanaüja l’any 1593 i escrit pel bisbe d’Urgell, Andreu Capella, amb qui tan estretament va treballar Josep Calassanç. 

El text, fent referència al treball dels segadors, deia així: “les espigues que estan buides estan dretes i les que estan molt granades estan inclinades”. Acabem un segon i llarg trimestre d’aquest curs del 400 aniversari de la congregació escolàpia i dels 250 d’anomenar sant el nostre Josep Calassanç, i com és normal ens mereixem uns dies de descans per reprendre forces i tornar renovats a entomar el darrer trimestre. 

I quan acabarem el curs ho farem “inclinats”, cansats de la tasca quotidiana de la nostra acció educativa. Però és precisament d’aquest “inclinar-se”, és d’aquest “abaixarse” per posar-nos a l’alçada dels infants i joves, que el nostre treball donarà fruit en la persona dels nois i noies amb qui treballem. Al llarg d’aquesta Setmana Santa l’Evangeli ens tornarà a presentar aquell Jesús de Natzaret, inspirador del nostre actuar, que s’abaixà fins a la fi, i fruit d’aquest abaixament, s’alçarà novament la nit de Pasqua, en què celebrarem la victòria de la vida. 

Que gaudim d’una feliç Setmana Santa en companyia dels nostres familiars, amics i companys de comunitat, per tal que, un cop restablerts, puguem continuar “abaixant-nos” i donant fruit abundant. 

Bona Pasqua! 

Equip de Govern de l'Escola Pia 

L'empatia: el principal valor humà que no s'ha de perdre en un futur tecnològic

5 d’abr. 2017, 3:21 publicada per Comunicacio Escola Pia

Els joves de 16 a 17 anys demanen que en un futur tecnològic i amb una forta implantació de la robòtica l’empatia entre els humans sigui el principal valor que no es perdi.  Per sobre d’altres requeriments d’ús de les noves tecnologies aquests nois i noies volen  que, en un futur on els dispositius robòtics poden estar molt presents a les nostres vides, l’entesa i l’empatia continuïn sent part inherent  de la condició humana. Aquesta és la principal conclusió de la trobada filosòfica “Fem Àgora”, on aquest any més de mil joves han analitzat el seu futur tecnològic amb el lema “Jo, robot. El posthumanisme”.

Dividits en grups els joves van haver de respondre les 5 quailitat essencials  que els essers humans no han de perdre en un  futur. A més de l’empatia l’alumnat de 1r de batxillerat  considera imprescindibles per continuar sent humans els sentiments, l´ètica,  , la imaginació i la llibertat.

El treball de grup també va apuntar línies de treball, com ara que “deixem que l'ètica sigui el límit de la revolució tecnològica” i dibuixen un futur on “els únics oficis “humans” que es mantindran seran els creatius i artístics, ja que es basen en la consciència.”

També avisen que “som humans perquè som diferents i perquè tenim defectes i, per tant, la robòtica en un futur pot acabar eliminant precisament el valor humà  .”

Altres paràmetres que avancen són més del dia a dia, com la previsió que els cotxes “han de ser capaços de re-programar-se i actualitzar-se sols” i on, si passa “qualsevol  tipus d'incidència, la responsabilitat pugui definir-se ràpidament si és del propietari o del fabricant”.

Conveni de col·laboració amb l'Associació Edu21

3 d’abr. 2017, 7:18 publicada per Àngels Doñate   [ actualitzat el 4 d’abr. 2017, 7:11 ]

L'objectiu és establir una relació continuada entre ambdues entitats per desenvolupar activitats destinades a la millora de l'educació. L'Associació Edu21 podrà programar anualment activitats obertes a la comunitat educativa de divulgació sobre la innovació pedagògica i reflexió sobre els diferents àmbits educatius amb la participació de personalitats, experts i agents educatius així com publicacions, premis, congressos, seminaris, projectes de recerca... L'Escola Pia podrà oferir recolzament institucional, logístic i material a aquestes activitats. 

Edu 21 col·laborarà en les activitats formatives o en assessorament de programes o projectes d'índole pedagògica d'interès que ambdues parts considerin interessants i podrà donar un atenció preferent als professionals vinculats a l'Escola Pia de Catalunya en la programació i desenvolupament de les seves activitats. 


"Teixim", Aplec del MOU-TE a Terrassa

31 de març 2017, 2:57 publicada per Àngels Doñate   [ actualitzat el 31 de març 2017, 3:00 ]

Diumenge dos d'abril, prop de 300 nois i noies dels grups MOU-TE, els seus monitors i famílies es trobaran per gaudir d'un dia plegats. El lema d'enguany és TEIXIM, tots units fem xarxa. La primera activitat, en grup, serà una gincana, per dins de l'escola, relacionada amb els monuments modernistes de Terrassa. Hi haurà una celebració participada i un dinar conjunt. La cloenda, cap a les 15 hores, portarà més d'una sorpresa. 

L’Aplec dels Grups Mou-te de l’Escola Pia és la trobada anual de tots els que formen part. S’hi reuneixen nens i nenes, joves, pares, monitors, mestres i famílies senceres provinents de diversos indrets de Catalunya, per compartir un dia especial de celebració. És un gran dia de convivència, joc, música i festa que queda gravat a la història del Mou-te en Xarxa.


1-10 of 835