Notícies


L’Escola Pia celebra l’acte central dels 400 anys de la fundació de l’Orde

publicada per Comunicacio Escola Pia

L’Escola Pia, aquest curs, celebra els 400 anys del naixement com a congregació religiosa i els 250 de la canonització del fundador, Josep Calassanç. L’acte central es celebra aquest dissabte, 25 de març, a La Seu d’Urgell. 

S’ha escollit la capital de l’Urgell perquè Calassanç hi va treballar abans d’anar a viure a Roma. També perquè des de la institució es vol donar continuïtat a una bella tradició: que des de sempre, quan a Catalunya s’ha celebrat una efemèride de Calassanç, s’ha fet un acte a La Seu.

Més de dues centes persones s’han inscrit per participar en un acte que tindrà com a seu principal el col·legi de La Salle ( c/Sant Joan Baptista de la Salle 27). Està previst l’arribada cap a les 10:00 i, mitja hora després, el Provincial, Eduard Pini, i l’alcalde d’aquesta ciutat, Albert Batalla, donaran la benvinguda.

Just després, els assistents podran gaudir de tres xerrades. A la primera l’historiador Miquel Puig farà una cronologia de la vida de Sant Josep Calassanç, a la segona l’historiador de la vila Lluís Obiols ens parlarà del context històric de La Seu d’Urgell al segle XVI i, finalment, l’historiador i Arxiver de la Província, l’escolapi Joan Florensa, es centrarà al periple vital del sant a la vila.

Acabades les xerrades, i després que l’alcalde adreci unes paraules als assistents, es farà un passeig en grups per La Seu, coneixent els llocs relacionats amb Calassanç, explicats pels seus protagonistes, i descobrint algun dels seus manuscrits.

Cap a les 13:30 està prevista la celebració de l’Eucaristia a la Catedral presidida per l’arquebisbe i copríncep d’Andorra, Joan Enric Vives. La jornada festiva finalitzarà amb un dinar de germanor on no faltarà el pastis d’aniversari.

L’Escola Pia ofereix al Saló de l’Ensenyament una oferta d’FP actualitzada amb noves professions tecnològiques, de serveis i d’oci

21 de març 2017, 3:11 publicada per Comunicacio Escola Pia


L’Escola Pia de Catalunya està present al Saló de l’Ensenyament 2017 amb tota la seva oferta de Formació Professional i Batxillerats, molt lligada tant a la tecnologia com als serveis a les persones i l’oci. A més és la institució capdavantera en l’oferta de graus d’especialització en Esports i Activitats a la Muntanya. També manté una política molt forta de relació amb les empreses, tenint en l’actualitat més de 2.000 convenis de pràctiques i un servei de borsa de treball.

En el cas dels videojocs, i davant la realitat d’un sector en plena efervescència a Catalunya, des d’Escola Pia es va veure la necessitat de oferir uns estudis de formació professional molt específics davant un panorama on tota l’oferta és universitària. De fet oferim pràctiques a través de ViOD Games Studio, empresa de la pròpia institució que col·labora, entre d’altres, amb l’Institut de Seguretat  Pública de Catalunya.  D’altra banda la formació professional dels centres de l’Escola Pia de Catalunya continua sent tant el referent en estudis d’esports, per formar professionals de muntanya i escalada, com també de conducció d’activitats físico-esportives al medi natural.

L’oferta en formació d’ esports d’hivern es divideix en tres grans modalitats esportives: l’esquí alpí, el surf de neu i l’esquí de fons. Es treballa en cursos intensius, en formats adaptats a les necessitats dels alumnes, amb estades als Alps i la col·laboració de l’escola de Font Romeu.

Des de l’Escola Pia també es dona una importància cabdal a la formació d’educadors i educadores. És la seva raó fundacional i és un dels referents estatals i mundials en aquest àmbit. Per això es fa un grau en Educació infantil amb programes específics de treball amb infants de 0 a 6 anys, d’educador en activitats d’oci i temps de lleure, en ludoteques, biblioteques, casals, esplais, o cases de colònies.  Aquests estudis també permeten fer de suport al mestre en el segon cicle d'infantil.

Finalment l’Escola Pia de Catalunya manté una potent oferta en àmbits com el màrqueting,  la gestió administrativa i de finances o la infermeria.

L'oncòleg Joaquim Bellmunt, primer Premi Alumni de l'Escola Pia Sabadell

17 de març 2017, 4:01 publicada per Comunicacio Escola Pia


L'oncòleg Joaquim Bellmunt, director del Bladder Cancer Center de Massachussets, és el primer Premi Alumni de l'Escola Pia Sabadell. El guardó es va lliurar aquest dijous en una cerimònia que es va fer al mateix centre. El jurat, format per tres docents i tres membres de l'AMPA, van valorar tant el recorregut i els mèrits professionals de Bellmunt com la seva vinculació a l'escola i a la ciutat. Per la seva banda el periodista Ricard Ustrell va obtenir el "Reconeixement Jove Valor" dels premis.

Aquest guardó és una distinció pública organitzada conjuntament per l'escola i l'AMPA, i s'atorga a aquells antics alumnes que hagin destacat en la seva vida professional, social o acadèmica.

El propòsit del Premi Alumni és reconèixer la trajectòria de l'antic alumne/a i que serveixi de mirall per als actuals alumnes. A més, es vol agrair la tasca dels nostres professors i de la institució educativa.

Els candidats van ser proposats mitjançant un procés participatiu dels membres actuals de la comunitat, alumnes, antics alumnes, treballadors i famílies de l'Escola Pia de Sabadell.

Alumnes de l’Escola Pia creen el primer simulador pràctic en línia dels Bombers de la Generalitat

16 de març 2017, 3:22 publicada per Comunicacio Escola Pia   [ actualitzat el 16 de març 2017, 4:28 ]

Els futurs bombers de la Generalitat poden fer ja pràctiques virtuals gràcies al “Fireman Rescue”, un “serious game” que simula escenaris diversos en els quals hauran de prendre decisions per controlar diferents tipus d'emergències. Ho han formalitzat avui el conseller d’Interior i president de l’institut de Seguretat Pública de Catalunya (ISPC), Jordi Jané, i el provincial i president de la Fundació Taleia, Eduard Pini, que han signat un acord de col·laboració.

Aquest videojoc ha estat desenvolupat per alumnes de Formació Professional de l’Escola Pia de Catalunya, que realitzen pràctiques en entorn real a través de ViOD Games Studio, empresa de la pròpia institució.  Aquest projecte ha estat creat per a  l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya (ISPC), que és on es formen els Bombers de la Generalitat, i és el primer simulador pràctic en línia del qual disposen.

El “serious game” avalua l’eficàcia del bomber en la seva actuació i l’avisa de quines coses ha fet bé i quines malament. L’escenari inicial que s’ha desenvolupat té lloc en una ciutat amb tres nivells de dificultat. El joc es desenvolupa en primera persona. En els propers mesos també estarà disponible un mode multi-jugador de forma que diversos alumnes puguin formar part d’un equip en un mateix incendi i hagin de col·laborar en la tasca d’extinció.

ViOD Games Studio

Neix el setembre de 2016 amb l’objectiu de facilitar als alumnes de Formació Professional de l’Escola Pia de Catalunya (Grau Superior Programació de Videojocs i Oci Digital, Grau Superior Animacions 3D jocs i entorns interactius) fer pràctiques en un entorn real, una empresa, i donant resposta a necessitats reals. Ho fan desenvolupant “serious games”  que tinguin impacte directe en sectors troncals de la societat com són l’educació, la sanitat i els serveis al ciutadà.

Al capdavant de l’empresa hi trobem en Carles Bonet i l’Àlex Rios, enginyers informàtics especialitzats en Videojocs i Serious Games, professors de l’Escola Pia de Catalunya.VIOD Games Studio ofereix també cursos de formació en programació de videojocs i extraescolars per a les escoles

La frustrada fundació de l'Escola Pia de Tremp

13 de març 2017, 8:09 publicada per Comunicacio Escola Pia

“Es posaren en contacte amb el municipi de Tremp de manera que l’ajuntament el 12 de desembre de 1682 dirigí una sol·licitud al monarca per aconseguir una fundació de col·legi escolapi (Poch 1983, p. 16-17)..

Davant del notari Joan Grau el dia 24 de gener de 1683 l’ajuntament de Tremp instituí el col·legi de l’Escola Pia…..”

No us perdeu aquest article de Joan Florensa que publica La Plega de l’Arxiu de l’Escola Pia de Catalunya on s’explica un fet poc conegut dels inicis de la institució.

1 de cada 4 famílies ja utilitzen Internet i els dispositius mòbils per educar

7 de març 2017, 1:56 publicada per Comunicacio Escola Pia

L’ús d’Internet, els ordinadors, les tauletes i els telèfons mòbils com a eina educativa per part de les famílies és ja un realitat. Mentre la seva implantació com a instruments pedagògics a les escoles ha avançat significativament (i ha generat força debat sobre els seus avantatges i inconvenients) la seva utilització com a eina familiar educativa també s’ha obert camí. En concret actualment el 26,4% de pares i mares d’entre 35 i 44 anys que utilitzen les TIC considera que Internet i els diferents dispositius mòbils ”li serveixen molt o bastant per educar”, segons dades del CIS. Una opinió que també comparteixen el 21,7% dels de 45 a 54 anys, configurant en total un col·lectiu que a Catalunya i Espanya arriba a ser 1 de cada 4 famílies.

Destaca també, de manera significativa, que 1 de cada 10 avis (de 55 a +65) comparteix aquesta opinió. No obstant això, encara hi ha una majoria d’adults, un 36,9%, que no els consideren adequats.

Sobre l’edat en què els nens han d’accedir a Internet, a les xarxes socials, disposar d’un ordinador, tauletes o d’un mòbil, el col·lectiu de 35 a 44 anys són els qui consideren que han de començar més joves. Així  pensen que amb 10 anys un infant pot accedir a un ordinador (els grup de 45 a 54 se’n va als 11), que amb 11,9 poden utilitzar Internet, que amb 13,7 ja poden tenir mòbil i amb 14,9 accés a les xarxes socials.

Antoni Aguilar, director de l’Escola Pia de Mataró i expert en tecnologia aplicada a l’educació, apunta que “aquestes dades indiquen que les famílies han incorporat, en menor o major mesura, les tecnologies a la seva vida i a la dels seus fills”. Tot i això alerta que “aquesta incorporació de dispositius no ve acompanyada, en la majoria del casos, d’eines i criteris per a la seva gestió. No estem parlant del que representa la pura gestió tècnica, sinó de consells i guies per poder fer-ne un ús lliure, adequat i crític que pugui respondre a les necessitats i desitjos reals de famílies, nens i adolescents. De fet, en els últims temps, han proliferat guies i tutorials realitzats per part de les diferents institucions que treballen al voltant dels nens i joves i que pretenen ocupar aquest buit.”

Per la seva banda Xavier Serra, cap de Projectes de Secundària a l’Escola Pia Granollers, detalla quins són, en concret, “alguns avantatges educatius de les TIC en l’àmbit escolar que les famílies veuen com a positius. L’aprenentatge indirecte de l'anglès associat als vídeos, jocs i aplicacions o aprendre eines d'edició que permeten a molts nens desenvolupar i fer visible el seu talent artístic i creatiu. També veuen la possibilitat de desenvolupar la intel·ligència computacional i programar des de ben petits, ser un aliat a l'hora d'estudiar a casa o ajudar els fills a entendre els continguts a partir de la subscripció a diversos canals de Youtube de caire educatiu (com per exemple: http://www.unicoos.com/). Finalment és una bona eina per al modelatge, ja que permet predicar amb l'exemple en tractar-se d'un escenari i uns hàbits comuns.”

Actualment, segons dades de l’INE al 2016, l'ús de tecnologies d'informació per la població infantil (de 10 a 15 anys) és, en general, molt elevada. Internet i, sobretot, l'ordinador, són utilitzats de manera majoritària en edats anteriors als 10 anys. Per la seva banda, la disposició de telèfon mòbil s'incrementa significativament a partir dels 10 anys, fins a aconseguir el 93,9% en la població de 15 anys.

 

Edat

Utilitza 

ordinador

Utilitza

Internet

Disposició de mòbil

 

 

10 anys

              92,6

90,6

25,4

 

 

11 anys

   92,6

93,1

50,9

 

 

12 anys

  94,8

95,9

               72,7

 

 

13 anys

  96,7

95,4

               86

 

 

14 anys

 

15 anys

  95,7

 

  97,1

98,2

 

           98

  90,1

 

  93,1

 

 

 

Dades INE 2016

Aquest accés prematur a les tecnologies i a les xarxes socials ha portat conflictes en algunes famílies. “Hem donat als nostres nens i nenes eines molt potents i els hem carregat d’una gran responsabilitat sense que, en la majoria dels casos, tinguin la capacitat de gestionar-la.”, diu Antoni Aguilar. L’expert creu que el paper de la família i l’escola, per aquest ordre, és clau per “dotar d’esperit crític els joves i acompanyar-los per poder gestionar conscientment els perills i les oportunitats que els donen aquelles eines. En quin moment hem d’utilitzar-les? En quina quantitat? Quines conseqüències tenen les nostres accions a les xarxes? Aquests i altres són elements que requereixen una profunda reflexió per part de tots”. 

En qualsevol cas” rebla Aguilar, “si volem una escola que prepari per a la vida, caldrà dotar de les millors eines i competències els nens i les nenes que hauran de pensar i construir el proper segle de la humanitat. Això és el que ha fet l’escola i el que ha de continuar fent. En l’àmbit de la quotidianitat depèn de l’esperit crític dels nostres ciutadans donar un ús adient i mesurat a les tecnologies i posar-les al servei de la nostra vida.”

Però mentre l’ús educatiu de les TIC és més discutit ens trobem que tots els adults consideren de manera majoritària que la tecnologia els serveix per estar més a prop dels fills i la família. Són 2 de cada 3. Si han de valorar si el mòbil o Internet els ajuda a coordinar les tasques domèstiques familiars el percentatge ja baixa fins a poc més del 40%. En uns paràmetres similars trobem la utilització de la tecnologia per ocupar el temps d’oci familiar.

400 anys de l’Escola Pia: una història de família

6 de març 2017, 1:09 publicada per Comunicacio Escola Pia


Dia 6 de març de 1617. Santa Maria la Major, Roma. El papa Pau V signa un breu que comença amb les paraules Ad ea per quae... Neix, en l’Església, una nova congregació religiosa, anomenada paulina pel papa que l’aprovava i, per a més especificació, dels Pobres de la Mare de Déu de l’Escola Pia. Dia 6 de març de 2017: celebrem els 400 anys d’aquella fita.

 

Dia 5 de juny de 2016. New York. Mor Jerome Seymour Bruner (1915-2016), psicòleg nord-americà amb important aportació a la psicologia cognitiva i a les teories sobre l’aprenentatge, en certa manera, doncs, també algú de la família... Una idea famosa seva diu: «Les històries només els passen a les persones que les saben narrar.»

 

Durant el curs 2016-2017, l’Escola Pia sencera ens hem proposat narrar la història de la família, en la coincidència tan rodona dels 400 anys de l’inici de la congregació i dels 250 del reconeixement oficial de Josep Calassanç com a model de vida cristiana. Mentre ens l’expliquem i l’expliquem a altres persones, aquesta història es fa real en nosaltres, l’encarnem, no és tan sols un fet del passat. Per això són tan importants les celebracions, perquè ens permeten narrar qui som i d’on venim, a fi d’orientar-nos cap endavant.

 

Narrant-la, doncs, portem a la vida la història perquè ens passi a nosaltres. Revivim els nombrosos passos d’un llarg camí, que comença a Peralta i que continua obert, que recorre diversos indrets de la nostra geografia per anar-se’n a Roma carregat d’interrogants. Molt és el que encara ignorem sobre els detalls de cada pas, però endevinem el sentit general de l’itinerari, un camí per aprendre abans de ser un camí per educar. La sotragada que va significar Santa Dorotea, al Trastévere romà, continua viva i actuant en la nostra realitat de cada dia i en l’esforç a casa nostra de fer costat als més febles.

 

L’emoció dels primers quinze aventurers que engegaven la nova congregació religiosa, quan la narrem, es fa present en els nostres esperits i en les nostres comunitats. Consten els noms d’aquells primers, escrits amb la clara lletra de Calassanç. El 25 de març farà 400 anys que van vestir l’hàbit per expressar que pertanyien a una nova família religiosa, acabada de crear. Recordant-ho i explicant-ho, participem de la seva embranzida vital, que ja dura des de fa 400 anys, i ens proposem omplir-la de més vida.

 

Resulta interessant notar que aquells quinze primers eren el pinyol al voltant del qual pul·lulaven altres persones (una vintena més?) que no van vestir l’hàbit. Narrant-ho així, obrim pas a una Escola Pia més ampla, al voltant del nucli més compacte dels religiosos, i els religiosos comprenem millor el nostre paper de motor i referència per a un col·lectiu més estès, en cercles concèntrics al voltant dels qui voldríem donar la vida sencera i sense reserves.

 

Amb tot, les fronteres d’aquell nou grup o congregació devien ser més permeables del que sovint hem imaginat oblidant la història. Molts hem conegut encara uns temps en què les nostres comunitats havien esdevingut veritables castells, inexpugnables. La narració de la nostra història treballa a favor d’una visió més oberta i espaiosa.

 

El xoc del Trastévere va donar lloc, primer, a la missió específica en favor dels pobres. Aquest fet, però, va necessitar cinc anys d’experiència de Calassanç a Roma per poder-se produir. Vint anys més de peripècies i d’enriquiment d’esperit separen Santa Dorotea del naixement de la nova congregació. És que potser algú pensava que, per arribar a aquell nivell de consciència, n’hi havia prou amb un any de noviciat? Ara, que ja fa anys que fem camí dins de l’experiència religiosa, potser podem comprendre millor l’abast d’aquell pas de lliurament total, que afegeix a la grandesa de la missió la implicació personal en l’aventura com a camí religiós, camí d’apropament a Déu dins d’una comunitat de germans, gràcies a una crida a la qual responem i a un do que se’ns ha promès.

 

No ens cansem de narrar, que, fent-ho, fem present, viu i operant el do rebut, el carisma que Josep Calassanç ens ha transmès com una herència preciosa. Felicitem-nos mútuament del camí recorregut i del fet que resta per fer, ja que el camí és obert i imprevisible. Narrant-lo, l’anirem fent real. És la nostra responsabilitat (i el nostre goig).

 

Andreu Trilla

 

 

#LaTardadelsNens: l'Escola Pia de Terrassa mostra la seva vessant més solidària

2 de març 2017, 2:10 publicada per Comunicacio Escola Pia

L’Escola Pia de Terrassa organitza aquest divendres, dia 3 de març, #LaTardadelsNens, una iniciativa solidària on 19 entitats socials de la ciutat i de Barcelona mostraran la seva activitat. Hem parlat amb la Laura Pérez, una de les seves responsables, per conèixer tots els detalls.

Podries explicar per què heu decidit posar en marxa aquesta iniciativa?

Les raons per les quals vam decidir posar en marxa aquesta iniciativa són vàries; en primer lloc, perquè la solidaritat és part de la nostra essència, tant com a comunitat com a nivell d'institució. Així mateix, molts dels mestres, monitors i professionals que treballen a la nostra escola, fins i tot pares d'aquesta, estan vinculats amb alguna entitat de la ciutat de caire solidari. D'altra banda, perquè com a escola també realitzem varis projectes, des de infantil fins a batxillerat, amb diverses entitats de Terrassa.  Amb tot vam considerar que l'escola havia d'organitzar un acte com aquest i obert a la ciutat. Calia donar a conèixer aquesta potencialitat que tenim i que intentem transmetre a través de l'educació i arrel de diferents projectes educatius que fa anys que realitzem des dels més petits fins als més grans. A més, el centre compta amb un espai que ens permet fer-ho, així com grups d’alumnes i mestres motivats a organitzar activitats i jornades d’aquest caire.

Què espereu aconseguir?

Amb “La Tarda dels Nens! Un espai de lleure solidari” volem transmetre aquest valor que com a institució ens defineix, que és el de la solidaritat, i que el tingui present tota la ciutat. Volem fer arribar el missatge de que com a escola eduquem des de la solidaritat però sempre tenint en compte que el més important són els nens; d’aquí ve el nom.

A més la idea era unir totes les forces que treballen juntes en una mateixa ciutat en projectes per aquelles persones més vulnerables, en un mateix espai i mateix dia. L’espai que pretenem crear creiem que ha de permetre que es coneguin entre elles i que tothom les pugui conèixer, el que fan i el que són, com a gran potencia de la nostra societat. 

Ho feu amb moltes entitats de la ciutat, oi? Per què ho heu fet així?

A “La tarda dels nens” hi estan inscrites 19 entitats, la majoria de Terrassa i alguna de Barcelona. Les entitats participants mantenen algun tipus de vinculació o bé amb l’escola, amb algun professional d’aquesta o amb alguna família. Per nosaltres era important començar amb aquelles entitats amb les que de forma directa o indirecta ja hi participàvem. Ja que fent un recompte inicial ens vam adonar que ja n’eren moltes.

Quan ens vam posar a organitzar l’activitat vam decidir enviar una carta a les famílies i explicar-ho al claustre de professors, perquè hi tingués cabuda tota  aquella entitat que hi volgués participar. Ara per ara totes les entitats participants mantenen una vinculació directe, però esperem que en les properes edicions de “La tarda dels nens” hi puguin anar tenint cabuda també altres entitats que ho desitgin.

 

El projecte del programari lliure es consolida

1 de març 2017, 3:18 publicada per Comunicacio Escola Pia   [ actualitzat el 2 de març 2017, 5:37 ]


El programa per facilitar programari lliure a tota l'Escola Pia de Catalunya s'ha consolidat a tota la institució i s'ha fet un forat al "mercat". Un dels seus instruments, "el web del programari lliure" http://pl.escolapia.cat està essent usat més enllà de les nostres escoles i institucions, fins al punt de ser un dels webs de referència a les cerques de Google, on surt en 6è lloc, després de Viquipèdia, els webs oficials de GNU i el web de Softcatalà.

Al web del programari lliure es pot trobar una selecció de programari lliure validat i testejat, lliure de virus i programari espia. Així com material formatiu d'alguns dels programes més coneguts.

Qualsevol innovació a l’educació hauria de sumar també les extraescolars

27 de febr. 2017, 1:31 publicada per Comunicacio Escola Pia

"Qualsevol innovació a l’educació hauria de sumar també les extraescolars, igual que hauria d’afectar tots els àmbits no curriculars: el pati, el menjador o el passadís....

Els/les mestres i l’equip educatiu d’extraescolars han de generar un mateix llenguatge educatiu."

Edna Albareda, responsable de Colònies un món nou, aporta en aquest article a El Diari de l'Educació la seva visió de com l'educació en el lleure és clau per tenir una innovació completa.


La innovació a l’educació ha de sumar les extraescolars i els àmbits no curriculars

Qualsevol innovació a l’educació hauria de sumar també les extraescolars, igual que hauria d'afectar tots els àmbits no curriculars: el pati, el menjador o el passadís

Edna Albareda
24.02.2017 - 08:29
  
 

Malgrat que a Catalunya no s’han fet encara prou estudis, estem d’acord amb les apreciacions del pedagog d’Edgar Iglesias que diu que les activitats extraescolars tenen un valor educatiu, social i comunitari. Sabem que cada vegada hi ha més demanda i també sabem que fer extraescolars afavoreix l’adhesió educativa, ja que el nen/a hi vol anar i s’hi identifica.

Si avancem cap a una avaluació permanent i continuada podrem ajustar més l’oferta. A més llarg termini, cal avançar en l’avaluació de l’impacte: saber què suposa per a un infant al llarg de la vida haver fet extraescolars.

Què diuen els últims estudis?

Segons un buidatge de diferents estudis presentat a la Fundació Jaume Bofill (referit a activitats amb un objectiu educatiu explícit), fer extraescolars millora el rendiment escolar i ho fa, en major grau, en alumnes desavantatjats. Es milloren el rendiment acadèmic, les actituds positives, les expectatives formatives (seguir estudiant…) i les competències psicoemocionals.

Els programes més efectius són els que sumen temàtica de suport escolar i artístic/esportiu, les metodologies innovadores i experiencials, els programes ni massa breus ni massa llargs i quan l’equip educatiu està format per professionals formats i per voluntaris formats.

En l’etapa primària es detecta més rendiment escolar i en la secundària es detecten majors competències socioemocionals. Hi ha més impacte en alumnat de baix rendiment i/o perfil socioeconòmic baix.

Quines conclusions podem extreure?

D’entrada, el nen/a hauria d’anar content a l’extraescolar, ho hauria de viure com una bona experiència. La família també s’ho ha de creure. No s’hi val a inscriure el nen/a per omplir la tarda o per tenir-lo entretingut.

En canvi, planificar una extraescolar cada dia de la setmana pot ser contraproduent. El nen/a ha de tenir espais de lleure no dirigit, ha de tenir estones per “avorrir-se” i ser creatiu per ell sol.

Cal que les extraescolars es plantegin uns objectius avaluables i clars, que es puguin anar revisant. I l’avaluació s’ha de poder traslladar a la família i al participant.

Les propostes globals no funcionen. Depenen de l’entorn, l’alumnat, les famílies… per tant, cada escola ha de fer el seu estudi i avaluació pertinent. Haurem de tenir en compte que es treballin competències socioemocionals, independentment de quin sigui l’objectiu principal de l’activitat. També haurem de vetllar perquè els alumnes amb baix rendiment i/o perfil socioeconòmic baix puguin accedir a les extraescolars.

Que una extraescolar sigui en temps de lleure no vol dir que no hagi de tenir un contingut educatiu, al contrari. Si parlem de les extraescolars educatives (no totes ho són, encara), estem parlant d’activitats on es fan aprenentatges pràctics i reals. Són activitats on es treballen habilitats i actituds en una estructura cooperativa i de caràcter inclusiu.

La filosofia de projectes innovadors –com el SUMMEM, en el qual em trobo implicada– ens dóna l’oportunitat d’incloure la interdisciplinarietat que es dóna a les extraescolars (i/o a l’educació en el lleure) de manera implícita. Incloure, en el sentit de considerar l’educació com un tot.

Qualsevol innovació a l’educació hauria de sumar també les extraescolars, igual que hauria d’afectar tots els àmbits no curriculars: el pati, el menjador o el passadís. Estem en un moment de canvi i això haurà d’afectar forçosament aquest àmbit. Els/les mestres i l’equip educatiu d’extraescolars han de generar un mateix llenguatge educatiu. Hi ha d’haver espais educatius conjunts com, per exemple, espais de discussió comuns.

Per tant, l’equip educatiu, sigui o no voluntari, ha d’estar ben format i tenir experiència en el tema. A més a més, ha d’estar alineat amb el projecte educatiu de l’escola. Per aquest motiu, a l’EPC els educadors/es d’extraescolars fan el curs Arrela’t, on es formen per conèixer el funcionament i tarannà de l’Escola Pia.

Sabem que activitats com la bijuteria, la capoeira, el reciclatge o inclús el coaching ja s’ofereixen en algunes escoles. A l’Escola Pia no ens quedem enrere i oferim tallers de cuina, running, cros, escultura, zumba, shootball, mazaball, batucada, gospel… Però no només cal innovar a les activitats. El més important és que la metodologia sigui innovadora i experiencial. Aquí raurà realment l’èxit.

1-10 of 823