Pàgina inicial/Educació/Més de 1200 alumnes de primer de Batxillerat organitzen una trobada per parlar de “sexe, gènere i persona”

• El proper 20 d’abril se celebra la 5ena Fem Àgora, trobada filosòfica
• Es trobaran a quatre escoles: la de Sarrià (Barcelona), Sitges, Nostra Senyora (Barcelona) i Terrassa

Els alumnes de 1er de Batxillerat de l’Escola Pia celebren Fem Àgora des de fa 5 anys, un espai que obre les aules de Filosofia i les porta allà on van néixer, a l’àgora pública. Enguany reflexionaran, entre d’altres temes, sobre els rols socials de gènere establerts, la violència masclista, les normes de gènere que limiten la riquesa i llibertat humanes i sobre si la reducció a dos únics gèneres no pot excluir algunes persones: què passa amb les persones trans, intersex, gais, lesbianes, bisexuals o aquelles que no es senten identificades sota cap d’aquestes etiquetes?

Per tal de treballar, els alumnes es divideixen en grups i acompanyats d’un professor o professora es distribueixen per espais públics de la ciutat. Visionen i comenten vídeos curts sobre aquests temes que han realitzat els propis alumnes i participen a diferents dinàmiques. En una d’elles, per exemple, treballaran entorn a l’iceberg de la violència de gènere i hauran de buscar situacions quotidianes concretes on hi ha alguna forma de violència de gènere per després classificar-les en funció de si són visibles o no i si són explícites o subtils. Un cop hagin sortit unes quantes situacions, hauran de imaginar possibles maneres de combatre o de capgirar aquelles situacions.

Al final del matí, cada grup respondrà a la pregunta: Com t’agradaria que et valoressin els altres més enllà del teu sexe i gènere? i pensarà un lema per compartir entre els més de 1200 alumnes.
Com explica l’Alfred Aguilar, professor de Filosofia de l’Escola Pia de Sitges i un dels coordinadors de la trobada, “habitualment no qüestionem què vol dir ser dones o ser homes, i donem per descomptat que és fruit de processos biològics. Haurem de començar a acceptar que el gènere té molt de construcció cultural i que pot establir diferències i desigualtats entre dones i homes” i per això, aquesta jornada, sobre aquesta qüestió té una clara dimensió social: el reconeixement i respecte per les diferències de gènere.

Fem Àgora va néixer de la petició de l’alumnat, que van recollir els professors de Filosofia, demanant un espai de trobada conjunta on conèixer i debatre qüestions filosòfiques. Van tractar temes com el posthumanisme i la relació entre humans i robots, la democracia o sobre la connexió/desconnexió.

2018-05-10T10:23:40+00:00